Jom Buat Duit

Sunday 29 July 2012

Yi Siling rangkul pingat emas pertama


YI SILING (tengah) memenangi pingat emas pertama dalam acara 10 meter Air Rifle individu wanita di Royal Artillery Barracks, London semalam.

LONDON - Penembak No. 1 dunia, Yi Siling dari China memenangi pingat emas pertama dalam acara 10 meter Air Rifle di Royal Artillery Barracks di sini semalam.
Yi menewaskan penembak Poland, Sylwia Bogacka untuk pingat perak, manakala Yu Dan dari China membawa pulang pingat gangsa.

Yi Siling, 23, yang memenangi gelaran juara pada Kejohanan Dunia 2010 di Munich, mengumpul 502.9, 0-7 mata di depan Bogacka (502.2 mata), manakala Yu Dan (501.5 mata).
Juara bertahan, Katerina Emmons dari Republik Czech di tempat keempat.

Yi Siling yang memperbaharui rekod dunia peribadi (505.6 mata) berkata, dia berasa gembira selepas memenangi pingat emas pertama pada temasya kali ini.
"Saya sangat teruja. Sangat gembira. Saya hadiahkan kemenangan ini buat rakyat China dan ibu serta bapa yang saya sayangi," katanya.

"Saya berasa gembira, tidak gementar seperti saya berada dalam pertandingan.
"Saya tersedar dari tidur seawal pukul lima pagi hari ini (semalam). Terdapat banyak tekanan yang saya rasa," katanya.

Yii Siling berkata, juara Olimpik bakal mengubah kehidupannya.
"Saya rasa, kehidupan saya bakal berubah. Saya berasa seperti saya semakin membesar dan kejayaan ini bakal mengubah kehidupan saya," katanya. - AFP

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters