Jom Buat Duit

Sunday 22 July 2012

Finas nafi tayangan Tanda Putera disabotaj

SHUHAIMI BABA kecewa filemnya ditunda ke tarikh yang belum pasti. 

MULANYA tayangan filem Tanda Putera ditetapkan pada 13 September, namun keterujaan pengarah wanita ulung negara, Datin Paduka Shuhaimi Baba berganti rasa kecewa apabila karya terbaharunya itu terpaksa ditunda. Berita penangguhan itu disampaikan sebaik sahaja filem berkenaan ditayangkan kepada media.
Shuhaimi yang lebih mesra disapa dengan panggilan Shumi bagaimanapun menyangkal dakwaan penangguhan tayangan filem kesembilannya itu berpunca daripada bahang pilihan raya umum ke-13 (PRU13).

Sedikit terkilan namun Shumi tiada bantahan dan akur dengan berita penundaan itu kerana yakin karya tersebut mampu diterima ramai tanpa bergantung kepada waktu ia tayangan. Jika melihat kepada konsep naskhah berkenaan, Tanda Putera memang rasional ditayangkan pada tarikh lama. Ia berkisar politik negara tentang Perdana Menteri kedua negara, Tun Abdul Razak Hussein dan timbalannya Tun Dr. Ismail Abdul Rahman memulihkan keadaan negara ekoran peristiwa perbalahan kaum pada 13 Mei 1969.
"Saya tiada bantahan dengan penundaan filem berkenaan. Sejak ia dibikin, sasaran saya memang nak tayangkan pada bulan September. Saya akui kecewa bila dapat tahu ia ditangguhkan kerana segala tarikh promosi yang dirancang sudah ditetapkan. Hal ini sedikit sebanyak mengganggu kerja-kerja lain.
"Tapi saya percaya Finas (Perbadanan Kemajuan Filem Nasional) mempunyai strategi dan perancangan tersendiri bagi menarik perhatian semua masyarakat untuk menyaksikan filem ini," katanya selepas tayangan media Tanda Putera di Cineleisure @ Curve, Rabu lalu.
Dakwaan ramai bahawa penundaan Tanda Putera berpunca daripada kempen pilihan raya turut dinafikan oleh Ketua Pengarah Finas, Mohd. Naguib Razak yang turut hadir pada tayangan media filem berkenaan.
Katanya, penundaan tayangan filem sejarah bertujuan untuk memberi lebih ruang promosi kepada filem besar yang bakal menjadi khazanah negara sampai bila-bila itu.
"Penundaan tiada kena mengena dengan pilihan raya sebab saya pun tak tahu bila pilihan raya akan diadakan.
"Ia sebuah karya filem yang bagus, takkan kita nak sia-siakannya. Jadi pelbagai acara dan aktiviti bakal diadakan sempena bulan kemerdekaan pada Ogos depan selain sambutan Hari Raya Aidilfitri yang akan mengganggu promosi filem tersebut. Sebab itu kita tidak mahu tergesa-gesa untuk menayangkannya," jelas Naguib.
Menelan kos RM4.8 juta, Tanda Putera dibarisi pelakon hebat Rusdi Ramli, Zizan Nin, Faezah Elai, Linda Hashim, Norman Hakim, Kavita Sidhu dan Riezman Khuzaimi.
Filem ini keluaran Pesona Pictures Sdn. Bhd. dan Finas itu turut mendapat kerjasama Multimedia Development Corporation (MDeC).

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters