Jom Buat Duit

Tuesday 24 July 2012

Gara-gara kritik bangunan UKM dalam Twitter Nazim mohon maaf

EMPAT tahun berkecimpung dalam industri lakonan, baru hari ini nama pelakon Nazim Othman, 28, meraih perhatian khalayak kerana kecemerlangan lakonannya dalam drama arahan Erma Fatima berjudul Deejavu di Kinabalu yang sedang hangat ditayangkan di TV3.

Namun, pada Rabu minggu lalu tiba-tiba nama Nazim hangat gara-gara status jujurnya di akaun Twitter berkenaan bangunan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) kelihatan usang ketika menjalani penggambaran sebuah drama di sana.

Kejujuran dalam meluahkan perasaan itu memakan dirinya sendiri apabila warga UKM serta peminatnya tidak berpuas hati dengan kenyataannya itu. Menyedari kesilapannya, Nazim segera memohon maaf di Twitter.

Nazim yang bakal muncul dengan sebuah lagi drama arahan Erma Fatima berjudul Kau Yang Terindah pada mulanya enggan memperbesar-besarkan isu kerana menganggap ia memberi impak negatif kepada kerjayanya.

Bagaimanapun, apabila perkara itu menjadi topik hangat di internet, Nazim sedar status selebriti yang dipikulnya semakin berat seiring dengan perhatian yang diberikan oleh peminat kepadanya. Enggan dirinya disalah erti ikuti temu bual Kosmo! bersama Nazim baru-baru ini.

Kosmo!: Apabila Nazim menulis status di Twitter tentang bangunan usang UKM, sedar atau tidak status itu bakal mengundang kemarahan pihak lain?
Nazim: Kalau boleh saya enggan panjangkan isu ini kerana semakin saya beri komen, tidak memberi sebarang faedah. Cuma apa yang boleh saya katakan sebagai manusia, saya turut melakukan kesilapan dan memohon maaf, selepas itu saya bermuhasabah diri.

Ada pihak mendakwa anda sengaja menulis status tersebut untuk meraih publisiti murahan. Komen anda?
Sejujurnya saya tidak sengaja, saya tidak mahu meraih publisiti murahan kerana itu bukan prinsip yang saya pegang. Sejak saya menjadi pelakon saya tidak kejar populariti, sebaliknya saya mahu dikenali dengan bakat serta mutu produk yang melibatkan saya. Kalau saya jenis yang suka publisiti murahan, saya tidak perlu tunggu sekarang sebaliknya sudah lama saya berbuat demikian.

Terkejut dengan respons orang ramai?
Memang saya terkejut kerana selama ini tiada siapa yang kisah tentang apa yang saya lakukan. Saya sudah terbiasa begitu, tetapi kebelakangan ini saya sedar situasi itu sudah berubah kerana masyarakat sudah mula memandang setiap gerak-geri saya. Kejadian ini secara tidak langsung membuatkan saya terfikir siapa saya di mata masyarakat.

Maknanya kini anda semakin popular, rimas dengan perhatian diberikan peminat?
Alhamdulillah, popular atau tidak terletak di tangan peminat, saya percaya rezeki di tangan Allah. Saya yakin, apa yang berlaku kepada saya sekarang ada hikmah di sebaliknya. Saya tidak rimas, sebaliknya bersyukur dengan perhatian yang diberikan.

Pengajaran yang anda perolehi selepas kejadian ini?
Saya akan lebih berhati-hati dalam setiap perbuatan saya kerana saya sedar setiap apa yang dilakukan akan memberi implikasi negatif atau positif pada diri sendiri, peminat dan masyarakat. Jadi, saya memilih untuk memberi implikasi positif dan menjadi insan yang lebih baik.
Walaupun telah berlakon selama empat tahun tetapi nama Nazim hanya popular apabila berlakon drama Deejavu di Kinabalu arahan Erma Fatima.

Saya percaya setiap pelakon tidak akan menyerlah dengan sendirinya, sebaliknya dengan bantuan pengarah yang bagus, dan kru penggambaran yang sangat mementingkan kualiti kerja. Apabila bekerja dengan orang yang sentiasa ingin yang terbaik, secara tidak langsung lakonan saya menyerlah. Apa yang boleh saya katakan, saya bersyukur kerana mendapat kepercayaan Erma Fatima.

Apa aktiviti anda sepanjang bulan Ramadan?
Sama seperti tahun lalu, sekarang saya sibuk dengan penggambaran drama Kau Yang Terindah bersama Neelofa. Tiada istilah rehat untuk saya, selagi saya diperlukan, selagi itu saya akan bekerja. Saya lebih suka sibuk daripada tidak melakukan sebarang pekerjaan. Bulan Ramadan juga tidak menghalang saya daripada bekerja seperti biasa.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters