Jom Buat Duit

Sunday 22 July 2012

Gadis Jurong enggan lakon seksi

SEORANG lagi bakat muda dari seberang tambak, Siti Elfaeza Mohmed Ehsan Ul Haq atau mesra disapa Elfa perlahan menyusup masuk ke dalam industri lakonan Malaysia.
Sekadar mencuba nasib pada mulanya, ujar Elfa yang ditemui ketika penggambaran drama bersiri Adam & Hawa di Cameron Highlands, Pahang baru-baru ini, gembira bukan kepalang apabila namanya tersenarai sebagai calon yang berjaya melepasi sesi uji bakat drama itu.
"Disember tahun lalu saya mendapat panggilan daripada produksi Adam & Hawa menyatakan saya berjaya mendapatkan watak Azie iaitu teman rapat Ain Hawani dalam drama itu.
"Ketika itu saya mula nampak bintang saya makin menyinar untuk menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur sementelah sekian lama saya idam-idamkan," katanya yang terlibat dalam 63 episod daripada drama rantaian 80 episod itu.

Berdepan cabaran untuk menyesuaikan diri dengan suasana kerja dan sepasukan produksi yang belum pernah bersua sebelum ini berjaya diatasi perlahan-lahan.
Namanya tidak sepi di Singapura malah dia sudah pun aktif berlakon sejak lebih lima tahun lalu di sana. Namun, fokusnya lebih kepada drama berbahasa Melayu.
Terlibat dengan naskhah-naskhah seperti Jeritan Sepi, Alfie dan The Pupil, gadis yang berasal dari Jurong, Singapura itu mempunyai cara sendiri dalam melakar kariernya.
"Saya akan cuba membina nama di Malaysia sebaik mungkin, jika diberikan peluang saya teringin berlakon filem atau menulis skrip drama atau filem.

"Dalam masa yang sama saya juga ingin menyambung pelajaran di Malaysia," kata lulusan rekaan media digital daripada Politeknik Nanyang Singapura.
Tambah Elfa, buat masa sekarang dia hanya mampu berulang-alik dari Kuala Lumpur ke Singapura sepanjang pembabitannya dengan produksi Adam & Hawa sejak empat bulan lalu.
Soal watak dia tidak pernah memilih namun dia punyai prinsip untuk menggalas peranan yang selesa dengannya dan tidak melanggar etika termasuk cara berpakaian.
"Saya tidak suka terlampau terdedah tapi jika ditanya tentang watak, saya sukar mengulas panjang kerana saya masih baharu dan perlu sampai ke tahap tertentu untuk cerewet atau memilih-milih," katanya.
Elfa sebelum ini pernah mencuba bakat dalam bidang nyanyian menerusi program realiti pencarian bakat nyanyian Singapura, Anugerah pada tahun 2003 yang melayakkannya ke tahap suku akhir.
"Keinginan saya untuk merakamkan sebuah lagu berbisa yang akan diingati semua orang sampai bila-bila, itu sudah memadai," ujarnya yang mahu merakamkan lagu berentak balada.
Dalam pada itu, Elfa pernah mengacarakan sebuah rancangan kanak-kanak Krayon yang turut disiarkan di RTM1 sebelum ini.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters