Jom Buat Duit

Tuesday 31 July 2012

Syanie bukan merajuk

PELAKON dan pelawak, Syanie Hisham semakin jarang kelihatan di kaca-kaca televisyen mahupun layar perak.
Kemudian, baru-baru ini dia dikhabarkan mahu berhijrah ke Melbourne, Australia untuk membuka sebuah restoran sekali gus menetap di sana.
Kesan daripada khabar angin itu, ramai yang tertanya-tanya adakah pelakon filem Senario Lagi itu merajuk dengan industri seni tempatan akibat kurang tawaran sejak akhir-akhir ini?
Berpeluang bertemu dengan pemilik nama Syaniza Hisham, 38, pada majlis berbuka puasa bersama anak-anak yatim rumah Amal Baitul Fitrah, Rawang di Hotel Royale Bintang Damansara baru-baru ini, Kosmo! mendapatkan kesahihan daripadanya.

Kosmo!: Timbul khabar angin baru-baru ini menyatakan Syanie mahu berhijrah ke Melbourne, Australia tidak lama lagi. Adakah benar dakwaan itu dan kenapa?
SYANIE: Itu perancangan tahun lepas lagi tapi oleh kerana nenek saya baru meninggal bulan Jun lalu, saya tidak sanggup meninggalkan ibu saya bersendirian di rumah. Jadi saya menunda dulu hasrat untuk ke Melbourne sehingga keadaan benar-benar stabil. Saya ke sana untuk membuka restoran makanan tempatan Malaysia memandangkan di sana susah mahu mencari kedai masakan Malaysia.
Maka benarlah Syanie akan berhijrah ke sana? Adakah Syanie merajuk kerana kurang tawaran berlakon di Malaysia?
Ya, saya akan berhijrah ke sana memandangkan kakak saya sudah mendapat taraf penduduk tetap di sana. Jadi, jalan ke arah membuka perniagaan di sana lebih mudah. Saya akui permintaan (berlakon) untuk orang seperti saya semakin kurang. Bukan merajuk sepenuhnya tapi saya ke sana untuk mencuba persekitaran baharu dari segi bisnes.
Sejauh mana perancangan Syanie untuk membuka perniagaan di sana setakat ini?
Kertas kerja semua sudah siap dan lebih separuh projek itu berjalan lancar. Peluang dan sasaran pelanggan pun sudah dibuat cuma sekarang saya berdepan masalah kos. Kadar matawang di sana pun sekarang masih mahal. Jika ada pelabur yang mahu bekerjasama saya tidak kisah.
Harapan Syanie untuk bisnes itu?
Saya sangat berharap untuk membuka restoran makanan halal di sana. Cita-cita sudah tentu biar sampai tercapai cuma sekarang keadaan tidak mengizinkan. Saya akan ke sana juga satu hari nanti.

Bagaimana rutin Syanie sepanjang bulan Ramadan?
Sepanjang bulan Ramadan ini saya membuat dan menjual biskut raya melalui facebook. Kebanyakan tempahan pun dibuat oleh kawan-kawan dan pelanggan tetap dari tahun-tahun lepas. Sebelum ini ada menjual baju plus size tapi tak berjalan sebab terlalu ramai persaingan.

Syarikat penerbitan Nizarman Sdn. Bhd. di bawah seliaan Syanie masih beroperasi?
Sudah tentu masih berjalan dan tahun ini sudah memasuki 26 tahun syarikat itu beroperasi. Cuma keadaan sekarang terlalu banyak persaingan dan stesen televisyen terlalu pilih kasih. Selagi boleh bernyawa akan boleh hidup lagi dan saya akan teruskan selagi terdaya. Saya sudah tidak berani buat filem memandangkan filem terakhir terbitan Nizarman (lakonan Erra Fazira dan Hans Isaac), Persona Non Grata (yang menelan kos RM1.5 juta) tidak laku (hanya mengumpul kutipan RM420,000).

Kosmo

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters