Jom Buat Duit

Saturday 28 July 2012

Dilema atlet Muslim di Olimpik London

ATLET beragama Islam yang menyertai acara judo, Hemeed Al Drie mengakui merancang untuk tidak berpuasa sepanjang sukan Olimpik 2012 di London, yang akan bermula Jumaat ini.
Katanya, “jika anda tidak makan dan menyertai pertandingan, anda mungkin akan pengsan.”
“Mungkin sesetengah atlet mampu bertahan dan itu pilihan mereka. Namun bagi saya, saya tidak boleh menanggung risiko untuk kehilangan mana-mana perlawanan itu nanti.

“Lagipun, saya tahu ALLAH itu maha pengasih dan maha penyayang. Dan, Dia pasti akan memaafkan umatnya meskipun mempunyai banyak dosa,” kata Al Drie dengan penuh senyuman.
Sukan Olimpik akan berlangsung mulai 27 Julai hingga 12 Ogos ini, di mana ia jatuh di bulan Ramadan yang menuntut umat Islam untuk menjauhkan diri dari makanan, minuman, selama lebih kurang satu bulan.

Berpuasa pada bulan tersebut merupakan kewajipan utama agama, d imana ia salah satu daripada lima rukun Islam.

Bagaimanapun, bagi atlet berusia 19 tahun itu, mustahil untuk dia bertanding dengan tidak mengambil sedikit makanan kerana ia mungkin menjejaskan tenaganya untuk bertanding.
“Saya tahu, puasa untuk kita menahan dari segi makan atau minum. Namun, saya mempunyai antara enam perlawanan judo sepanjang sukan itu nanti.
“Saya mempunyai azam untuk mencatat kemenangan. Jadi, saya terpaksa berbuat demikian dan sanggup menangung dosa itu," jelas Al Drie.

Atlet sukan mendayung, Mohamed Sbihi Moe berkata, dia telah berbincang mengenai masalah ini dengan imam dan telah memutuskan untuk tidak berpuasa semasa temasya.
Katanya, dia telah merancang untuk memberi makanan kepada 1,800 orang sebagai ‘denda’ di Maghribi selepas menyertai sukan  Olimpik.


“Ia merupakan satu keputusan yang sukar apabila merancang untuk tidak berpuasa.
“Namun, setelah berbincang dengan keluarga, kawan-kawan dan jurulatih, akhirnya inilah keputusan yang tepat perlu dilakukan demi mencatat kejayaan,” katanya yang akan berpuasa selepas tamatnya temasya sukan Olimpik London.
Bagi atlet Islam wanita, Khadijah Fahed Mohammed, dia bagaimanapun belum memutuskan untuk berpuasa ataupun tidak pada temasya sukan Olimpik kali ini.
“Kedua-duanya adalah penting bagi saya. Puasa adalah satu kemestian.
“Dan, mencatat kemenangan di sukan Olimpik juga satu perkara penting. Jadi, ia dilema bagi saya," kata Khadijah.

Mengikut kajian Pew  berkaitan Agama dan Kehidupan Awam, kira-kira 23 peratus atlet Islam yang menyertai sukan Olimpik itu nanti.
Bagi pakar pemakanan sukan, Hala Barghout, ia pasti memberi cabaran kepada atlet beragama Islam kerana akan berpuasa sepanjang temasya tersebut.
“Ia adalah puasa 17 jam di London. Adalah mustahil bagi atlet bertaraf dunia untuk menyertai saingan dalam keadaan lapar," kata Barghou dari UAE.
Sementara itu, mufti Dubai, Ahmed Abdul Aziz Al Haddad berkata, umat Islam yang bersaing di sukan Olimpik perlu menjalani ibadah berpuasa tanpa mengira ia akan memberi kesan kepada prestasi mereka ataupun tidak.
“Atlet Muslim mesti berpuasa kerana mereka mewakili Islam di sukan Olimpik.
“Mereka menjadi duta untuk iman mereka. Pengertian Islam mestilah hadir dalam tindakan mereka, dan mereka tidak jatuh ke dalam apa-apa yang Islam melarang." katanya.
Tambah Ahmed Abdul Aziz, “atlet boleh makan atau minum jika berpuasa itu akan mengancam kesihatan mereka.”
“Jika seseorang merasa keletihan yang melampau, syariah membenarkan seseorang itu untuk berbuka puasa.
“Lagipun, syariah adalah fleksibel,” katanya lagi.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters