SEPERTI mengheret emosi Pinto dan Lara, dua tubuh yang mengusung nama
Bront Palarae dan Nadiya Nisaa itu punya keserasian yang cukup kuat.
Masuk sahaja ke sudut untuk dirakamkan foto, masing-masing menerbitkan
karakter tanpa perlu dibentuk-bentuk.
Bukan atas faktor anugerah Pelakon Lelaki Terbaik dan Pelakon
Pembantu Wanita Terbaik Festival Filem Malaysia semata-mata, tetapi
kerja lakon Bront dan Nadiya sebenarnya lebih mahal berbanding trofi
yang pernah mereka julang. Dilihat daripada pencapaian karier, mereka
kalah dari segi kuantiti namun sentiasa dipuji kerana kualiti.
Bront dan Nadiya muncul sebagai pasangan dalam karya terbaharu Osman
Ali berjudul Jiwa Taiko yang kini rancak berlegar di pawagam. Bertemakan
aksi dramatik, filem Jiwa Taiko bagaimanapun berdepan kritik panas
seawal menemui audiens pertama.
Sudah lumrah agaknya, jika sesuatu yang dinanti-nantikan itu
menimbulkan banyak keraguan, pasti banyak perkara yang mahu dibahaskan.
Jiwa Taiko awalnya dibikin dengan judul Bara Jiwa, namun atas desakan
komersial serta retorik menarik perhatian khalayak ia ditukar menjadi
Jiwa Taiko. Lebih catchy, kata si pengarah Ombak Rindu itu.
Isunya mungkin klise bagi sesetengah pihak tetapi keberanian pengarah
dan pelakon-pelakon utamanya, naskhah Jiwa Taiko kali ini ibarat papan
sasaran yang sedia ditembak. Kekaburan hala tuju, pergaulan bebas serta
babak seks yang diberi gambaran berahi dalam filem edaran MIG itu
mengundang kritik.
Bercakap tentang kritikan filem secara khusus, impak dan penerimaan
mangsa kritikan itu sendiri, Bront dan Nadiya menjadi individu yang
realis. Tidak melatah jauh sekali bersikap baran, mereka faham apa itu
realisme dan kenal jenis-jenis pengkritik yang sedang didepani.
"Kritikan itu bagus. Itu tandanya khalayak masih mahu tahu dan mahu
merujuk kepada tempat yang selayaknya. Bila sesebuah karya itu
mengundang persoalan, maksudnya pengkritik ada pemikiran yang mahu
ditulis.
"Apa jua sudut pandangan pengkritik, ia bertujuan memberi informasi
dan setiap individu punya persepsi berbeza," lontar Bront dalam reaksi
seorang yang idealis, seperti selalu.
Semua filem tempatan kini semakin hebat dikritik masyarakat di
sebalik kepesatan media sosial terutama blog dan portal hiburan. Ruang
kritik kini terbuka sama ada untuk pengkritik bertauliah, separa mahupun
tidak bertauliah langsung. Itu jelas dan semacam budaya dalam dunia
kini. Seolah-olah semua mahu terlibat secara langsung dengan naskhah
yang ditadahkan kepada khalayak.
"Sama ada kritikan yang
dilemparkan terhadap karya seni itu bersifat ilmiah atau tidak, perkara
itu luar kawalan karyawan seperti kami. Bukan hanya filem, muzik juga
berdepan kritikan. Sama ada kritikan itu sah atau tidak, ia tetap ada
alasan yang boleh diterima pakai," akui Bront yang mengambil tahu setiap
kritikan yang diterima tetapi tidak menganggap hal itu sebagai serangan
peribadi.
Ibu terkejut
"Kritikan itu sendiri atau sebuah reviu adalah sebahagian daripada
seni. Ia menjurus kepada kerja seni. Untuk para pengkritik, ia juga
mempamerkan ke arah mana mereka melihat, perspektif dan sudut mereka
mengkritik. Ini tentunya menunjukkan minda si pengkritik," ulas Bront
melihat topik kritik secara besar.
Secara dalamannya, Bront sendiri agak janggal ketika melakonkan babak
panas bersama Nadia Nissa sejak di lokasi lagi. Atas alasan itulah, dia
melihat isu seks yang diperkatakan ramai sebagai isu yang berasas.
"Kalau ibu bapa saya sendiri melihat adegan asmara itu pun, pasti
mereka akan terkejut. Moden macam-mana sekalipun, kita tidak boleh
menidakkan perkara itu," luah Bront penuh diplomatik.
Tambahnya:
"Secara peribadi saya boleh terima jika dikritik kerana isu panas dalam
filem itu, mungkin sebab sudah membesar dalam industri. Jadi artis, jiwa
kena besar, jadi tak rugged jika sikit-sikit nak melatah kalau
dikritik. Kenapa kita boleh senyum bila dipuji, bila tidak dipuji pula
kenapa nak marah, itu sangat tidak rugged."
"Terasa atau tidak, itu aspek lain. Ya, pernah terasa tetapi menerima (kritikan)," luah Bront.
Kali pertama mencuri hati khalayak filem sebagai Manis menerusi Cun!,
gelombang keempat Nadiyatul Nisaa' Kamaruddin melambung agresif apabila
kembali ke layar perak sebagai Lara.
Ditangan aktres itu, rapuhnya jiwa Lara menjadi punca konflik
sehingga hampir meruntuhkan persahabatan bahkan menjalinkan semula
sebuah keakraban. Sepintas lalu, Lara ialah heroin Jiwa Taiko, bukannya
Trisha yang diangkat menjadi subjek kerana kecantikan Diana Danielle.
"Saya kena kerja kuat untuk memenuhi impian pengarah. Saya kena
banyak menonton filem-filem luar kerana impian saya juga besar. Saya
seringkali rasa kecil jika memikirkan soal pakej. Jadi saya kena ambil
inisiatif, mujur saya banyak bekerja dengan nama-nama besar dan
berpengalaman," getus aktres yang dikenali sebagai Nadia Nisaa merendah
diri.
Sama seperti Bront, Remy Ishak serta Diana Danielle yang terkena
tempias panas Jiwa Taiko, Nadiya sebenarnya sedang belajar menelan
sensasi.
Jatuh maruah
"Ini pengalaman pertama saya dipersoalkan tentang keberanian dalam
lakonan, sedangkan semasa melakonkan watak Manis, saya tidak dituduh
menjatuhkan maruah orang kurang upaya," kata Nadia sambil mengakui jiwa
keras dan berfikiran terbuka.
"Saya jenis yang degil dan ikut haluan sendiri. Saya cuma harap
penonton faham bahawa lakonan tetap lakonan. Saya juga sedar, pengkritik
tidak mengkritik membuta tuli dan saya boleh faham pemikiran penulis,"
ujarnya sedikit lelah berdepan soalan panas sejak malam pertama filem
keduanya itu dipertontonkan kepada media.
Tidak menjurus kepada
filem yang sedang berpanggung, dua pemain watak itu melihat filem
sebagai medium seni yang membuka segala pintu kritikan. Tidak hanya
pembikin, artis itu sendiri kena terbuka kepada kritikan walau sedalam
mana sekalipun.
"Sebagai kami yang harus terbuka dengan kritikan, pengkritik juga
sebenarnya membuka intelektual, pemikiran serta pandangan mereka untuk
dinilai pihak lain. Pengkritik juga harus terbuka untuk dikritik
khalayak.
"Secara umumnya, filem adalah sebuah medium seni yang
mempunyai visual, audio dan imej. Sangat berlainan dengan lukisan. Jadi
kritikan atau komentar lebih besar diberikan kepada sebuah filem," komen
Nadiya tentang topik kritikan filem secara umum.
"Saya melihat filem Bunohan sebagai kemuncak kepada dunia kritikan
filem di Malaysia. Filem itu memecahkan pengkritik kepada dua kelompok
dan masing-masing bergaduh pendapat mengenai Bunohan," Bront memberi
contoh senario kritikan filem tempatan yang menarik untuk dihipotesis.
"Saya suka membaca sesuatu yang boleh memberikan semangat. Itu sahaja
yang saya harapkan kerana pelakon atau pengkarya selalunya sudah
memberikan sehabis baik," ujarnya yang menonton filem Radit dan Jani
serta The Runaways sebagai rujukan untuk watak Lara. Kosmo
No comments:
Post a Comment