Jom Buat Duit

Sunday 10 June 2012

Hobi Que kini berlakon


QUE HAIDAR muncul sebagai Walid dalam teater yang berlangsung pada 22 hingga 26 Jun ini di Dewan Tunku Abdul Rahman, Matic, Ampang.


DIA adalah antara aktor yang ditunggu-tunggu kemunculannya. Malah tidak berlebihan jika disebut, melihat namanya dalam baris para pelakon, itu sudah merupakan faktor magnet untuk menonton manifestasi seni Que Haidar.
Tatkala dia meletakkan kata tegas untuk 'bersara' dalam bidang lakonan, ramai yang patah hati. Apabila kelibatnya muncul dalam filem Rock... Ooo melegakan ramai pihak. Kemudian, Que kembali senyap sehingga baru-baru ini dia mengaku mahu berlakon dalam sebuah teater bertajuk Primadona... Perahu Mimpi. Apa agaknya mimpi Que kali ini?

SENSASI BINTANG: Kenapa kembali berlakon?
QUE HAIDAR: Mula-mula saya hanya menjadi jurulatih lakonan dalam teater ini. Tiba-tiba saya jadi pelakon apabila Azie, pengurus studio Linda Jasmine petik nama saya sebagai pelakon. Melihat semangat para pelakon yang datang dari Johor, saya jadi bersemangat. Saya juga berasal daripada teater sejak 1997 hinggalah 2003. Saya juga rindukan suasana berlakon teater.

Boleh ceritakan sedikit tentang teater naskhah Rahimah Muda?
Teater puisitari ini bercerita tentang seorang wanita bernama Primadona yang membuka sebuah rumah hiburan. Dia seorang janda yang mahu menyelamatkan perempuan yang menjadi mangsa rogol atau wanita yang ditolak masyarakat. Tetapi rumah hiburan ini disalah erti sebagai rumah maksiat. Primadona dilakonkan oleh Datin Shima yang mempunyai vokal yang mantap dan lakonan yang baik. Turut berlakon dalam teater ini adalah Emelda Rosmila, Maulana AF dan Emma AF.

Pementasan teater ini merupakan teater kedua studio Linda Jasmine selepas KL Energetik. Kenapa mengangkat tema wanita, lagi?
Satu sebab di bawah studio Linda yang mengajar tarian. Kita gabungkan dengan teater di mana saya menjadi jurulatihnya. Kita mengangkat tema wanita dalam teater ini kerana kita bekerjasama dengan Pride Foundation yang menjurus kepada kanser payu dara. Kita jual tiket RM80 dan RM100 dan akan berikan satu jumlah kepada Pride sebagai amal.

Lama tidak terlibat dalam bidang teater, apa cabaran untuk Que kali ini?
Saya kena menyanyi dan membaca puisi, itu yang saya takut. Saya ini pula jenis tidaklah puitis sangat. Dalam melontarkan dialog, saya kena semacam berpuisi tetapi tidak terlalu nampak membaca puisi.
Adakah teater ini adalah titik tolak kepada kemunculan Que dalam bidang lakonan secara meluas?
Tidak. Saya mahu buat apa yang saya mahu buat. Buat sesuatu tanpa tekanan. Ramai sebenarnya rakan-rakan yang pujuk saya kembali berlakon. Saya mahu buat kerana kepuasan. Lakonan dan seni sudah jatuh sebagai hobi.

Ada kemungkinan untuk muncul lagi dengan teater?
Saya sebenarnya mahu muncul dengan teater yang mengangkat isu kemasyarakatan. Mungkin selepas hari raya nanti, mahu muncul dengan teater dengan skala yang besar. Saya mahu mengangkat isu gelandangan yang berlaku di negara kita.
Kenapa memilih isu gelandangan dan apa pandangan Que tentang masyarakat kita kini?
Saya melihat masyarakat kita semakin mementingkan diri sendiri. Saya membesar di kampung dan kemudian merantau ke Kuala Lumpur. Apabila berkahwin dengan Linda, saya melihat kehidupan dalam skop yang lebih luas. Pandangan saya terhadap manusia juga lebih besar. Saya jadi lebih sedar diri. Kosmo

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters