Jom Buat Duit

Thursday, 28 June 2012

Hadiah basuh segala dosa


RAJA AZMI dan Jailani sempat menyambut hari jadi bersama pada malam sebelum mereka memfailkan perceraian mereka.


PENERBIT kontroversi, Raja Azmi Raja Sulaiman, 53, tidak henti-henti dihambat kontroversi. Terbaru, nenek kepada seorang cucu itu bercerai talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur di sini semalam selepas permohonan untuk bercerai dipersetujui suaminya, bekas pemain badminton negara, Mohd. Jalani Mohd. Sidek, 49, tanpa sebarang syarat.
Perkahwinan mereka yang berlangsung selama 28 tahun itu gagal dipertahankan selepas Raja Azmi mendakwa dia tidak sanggup menanggung segala fitnah dan tohmahan yang dilemparkan terhadap dirinya sehingga suaminya pernah dituduh dayus oleh sesetengah pihak terutama ekoran tuduhan berkhalwat dengan jaguh badminton Roslin Hashim.
Justeru, bagi penerbit filem Anu Dalam Botol itu, perceraian adalah jalan terakhir serta terbaik bagi kedua-dua mereka. Pasangan itu bernikah di Kamunting, Perak pada tahun 1984 sebelum dikurniakan tiga orang anak, Puteri Suraya, 27, Puteri Suaida, 23 dan Megat Deli, 18.
Ikuti temu bual bersama Raja Azmi atau lebih mesra dipanggil sebagai Kak Mi ketika di temui di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur, Kuala Lumpur semalam.

KOSMO!: Sejak bila Kak Mi terfikir untuk bercerai dengan Jalani?
RAJA AZMI: (Terdiam agak lama sambil mengesat air mata) Pada sekitar Februari tahun ini. Ia terjadi atas silap saya sendiri kerana membiarkan diri dilanda pelbagai kontroversi. Selepas isu (perceraian) Roslin, kemudian tentang saya dan Roslin ditangkap khalwat di hotel, hari ini (semalam) akhbar Berita Harian tulis saya didakwa oleh Jabatan Agama Islam Wilayah (JAWI) kerana berkhalwat tapi itu tidak benar. Saya tidak pernah didakwa, saya terima hukuman daripada Allah, saya tidak mahu memalukan suami saya lagi, dan dia dituduh sebagai dayus. Saya tidak sanggup difitnah dan dituduh dengan macam-macam dugaan.

Adakah tiada cara lain untuk selesaikan kemelut rumah tangga selain bercerai. Apakah usaha yang dilakukan Kak Mi untuk selamatkan perkahwinan?
Saya sudah melakukan macam-macam tapi saya dilanda beberapa masalah. (Saya) Sangat tertekan. Saya sudah cuba selamatkan (perkahwinan) tapi ada orang yang menekan kami supaya bercerai kerana melabel saya isteri yang jahat. Saya reda kerana saya sudah tak tahan lagi.

Maksudnya ada orang yang tidak puas hati dengan rumah tangga Raja Azmi?
Ya.

Adakah ini bermakna ada orang ketiga sehingga terjadi perceraian ini?
Tidak. Ini keputusan kami bersama, saya dan Jalani serta anak-anak, tiada pihak ketiga atau keempat. Ini memang keputusan kami.

Apa reaksi anak-anak?
Anak-anak sudah besar, mereka boleh fikir sendiri, sentiasa faham situasi kami dan telah didik dengan baik oleh Jalani, yang penting mereka ingin lihat kami berdua bahagia, tidak semestinya bercerai akan berakhir dengan kesedihan, keluarga tetap keluarga, saya dan Jalani berjanji untuk menjadi sahabat.

Kak Mi sudah bersedia dengan gelaran janda, dan dugaan selepas ini?
(Sambil ketawa kecil) saya sudah pun bergelar janda sekarang. Saya (sebenarnya) tidak tahu pada peringkat usia macam ini, rasanya tiada dugaan sangat.

Kenapa pilih hari lahir (semalam) untuk bercerai?
Itu kebetulan. Mahkamah yang bagi tarikh hari ini, walaupun ini bukan perkara baik tapi saya anggap ini hadiah dari Allah. Saya terima di dunia untuk membersihkan dosa-dosa saya. Kami sempat menyambut hari jadi malam semalam bersama keluarga di rumah.

Kosmo

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)