Jom Buat Duit

Wednesday 27 June 2012

Jerman congak final


LOEW (kanan) mengetuai sesi latihan Jerman menjelang pertemuan menentang Itali pada aksi separuh akhir Euro 2012 di Stadium Nasional, Warsaw awal pagi Jumaat ini.


WARSAW - Mesut Ozil optimis Jerman mampu membenam cabaran Itali pada aksi separuh akhir Euro 2012 di Stadium Nasional, Warsaw, Poland awal pagi Jumaat ini.
Meskipun mengakui The Azzurri merupakan salah satu pasukan berkualiti pada kempen kali ini, pemain tengah Jerman itu tetap percaya mereka mampu menumbangkan Itali.

Terdahulu, Jerman mara ke saingan separuh akhir selepas menewaskan Greece 4-2 manakala Itali berjaya melepasi pusingan suku akhir apabila menyingkirkan England 4-2 dalam aksi penentuan sepakan penalti.
Bagaimanapun, Jerman dilihat sebagai pasukan pilihan berbanding Itali yang mana skuad kendalian Joachim Loew itu dilihat menampilkan prestasi cemerlang sejak peringkat kumpulan.
Meskipun The Team tidak pernah menewaskan Itali pada kejohanan utama, Ozil percaya badi itu dapat dihapuskan di Warsaw nanti.

"Sejarah lalu tidak penting. Banyak pasukan lain menghormati kami. Matlamat kami adalah untuk membawa pulang kejuaraan Eropah ke Jerman.
"Kami mahu menewaskan Itali, seterusnya menjuarai kejohanan kali ini.
"(Perancang Itali) Andrea Pirlo merupakan seorang pemain bertaraf dunia, Mario Balotelli merupakan seorang penyerang yang hebat.

"Namun, kami tidak berpendapat kemahiran individu dijadikan sebagai kelebihan. Itali merupakan satu pasukan yang hebat tetapi kami yakin mampu menewaskan mereka," ujar Ozil.
Ditanya mengenai aksi menentang Sepanyol yang dikatakan sebagai pasukan pilihan Jerman untuk beraksi di pentas final, Ozil menegaskan, dia tidak kisah untuk menentang mana-mana pasukan.
Sebagai rekod, Jerman tewas kepada Sepanyol pada aksi final Euro 2008 dan separuh akhir kempen Piala Dunia 2010.
"Ia tidak adil untuk mengatakan pertembungan Jerman dan Sepanyol bagaikan 'perlawanan impian' kami.
"Terdapat empat pasukan pada aksi separuh kami dan kami harus melakukan satu demi satu dan menewaskan mana-mana pasukan termasuk Sepanyol.
"Kini, kami mahu memberikan tumpuan kepada Itali sahaja dan kami akan melihat siapakah lawan kami pada peringkat seterusnya (sekiranya Jerman berjaya menewaskan Itali).
"Kami tidak kisah sama ada bakal bertemu Portugal atau Sepanyol di pentas final Euro 2012," kata Ozil. - Agensi

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters