Jom Buat Duit

Tuesday 26 June 2012

Badi penalti masih hantui England


YOUNG (No. 11) ditenteramkan oleh rakan-rakan sepasukannya selepas gagal menyempurnakan sepakan penalti ketika menentang Itali di Stadium Olympik, Kiev awal pagi semalam.


KIEV, Ukraine - Roy Hodgson seakan-akan tidak mempunyai jawapan di sebalik badi yang terus menimpa The Three Lions apabila sekali lagi tewas pada penentuan sepakan penalti.
Kenyataan pengendali England itu hadir selepas anak-anak buahnya tewas 2-4 kepada Itali menerusi penentuan sepakan penalti pada aksi suku akhir Euro 2012 di Stadium Olympik, Kiev awal pagi semalam.
Pemenang terpaksa ditentukan menerusi sepakan penalti selepas kedua-dua pasukan terikat tanpa jaringan sehingga tamat masa tambahan.
Sebagai rekod, ia merupakan kali keenam skuad The Three Lions tewas pada penentuan sepakan penalti dalam tujuh kejohanan utama sejak kempen Piala Dunia 1990.
Detik malang England bermula selepas Ashley Young dan Ashley Cole gagal menyempurnakan sepakan penalti.

Kini Hodgson harus memikirkan formula terbaik bagi menamatkan badi yang menimpa England setiap kali perlawanan diheret ke penentuan sepakan penalti.
Menurut Hodgson, beliau pada mulanya berasa yakin dengan kelima-lima pemain England yang diberi tanggungjawab mengambil sepakan penalti tersebut.
"Saya telah menyaksikan sendiri kelima-lima pemain itu mengambil sepakan penalti ketika sesi latihan. Kesemua mereka sememangnya sangat teruja untuk mengambil sepakan penalti dan telah melakukannya dengan baik.
"Namun, kamu tidak boleh membiarkan tekanan serta perasaan gementar untuk mengambil sepakan penalti," kata Hodgson.

Beliau turut mempertahankan kegagalan Young dan Cole menyempurnakan sepakan penalti apabila menganggap kedua-dua pemain itu mempunyai rekod serta pengalaman yang cukup berharga bersama kelab masing-masing.
"Kamu sendiri dapat lihat Cole menyempurnakan sepakan penalti ketika membantu Chelsea pada aksi final Liga Juara-Juara.
"Begitu juga dengan Young yang telah menyempurnakan banyak sepakan penalti buat Watford dan Manchester United.
"Kami sangat yakin bahawa kami mempunyai lima pemain yang berkebolehan untuk mengambil sepakan penalti tetapi malangnya dua sepakan telah gagal," jelas Hodgson.
Sebelum Young dan Cole gagal menyempurnakan sepakan penalti, England pada suatu ketika berjaya mendahului Itali 2-1 apabila Steven Gerrard dan Wayne Rooney masing-masing berjaya menyumbang gol.
Itali pula memperoleh gol menerusi sepakan penalti yang diambil Mario Balotelli, Andrea Pirlo, Antonio Nocerino, Alessandro Diamanti tatkala Riccardo Montolivo gagal melaksanakan tugas yang diberikan. - AFP

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters