Jom Buat Duit

Sunday 10 June 2012

Penyanyi D'Lloyd, Syamsuar Hasyim meninggal dunia di Jakarta


ALLAHYARHAM Syamsuar (tiga dari kiri) bersama anggota kumpulan D'Lloyd.


KUALA LUMPUR - Vokalis utama kumpulan D'Lloyd dari Indonesia yang terkenal di Malaysia sekitar tahun 1970-an, Syamsuar Hasyim, meninggal dunia di Hospital Islam Cempaka Putih, Jakarta, Indonesia semalam akibat penyakit barah paru-paru.
Kematian Syamsuar, 65, disahkan anak saudaranya, Isfriansyah Putra yang kini berada di Malaysia untuk mengunjungi sanak saudara.

Isfriansyah, 37, yang menetap di Aceh, Sumatera berkata, bapa saudaranya meninggal dunia di Hospital Husada Utama, Jakarta akibat sesak nafas pada pukul 7.15 pagi waktu Indonesia.
Beliau berkata, jenazah bapa saudaranya dibawa ke rumah kakaknya di Kalibaru, Jakarta untuk urusan pengebumian di Taman Pemakaman Umum Tanah Kusir, Jakarta selepas solat Asar.
Isfriansyah berkata, bapa saudaranya yang hidup membujang dimasukkan ke hospital yang sama setelah mengadu sesak nafas pada Khamis lepas sebelum disahkan meninggal dunia.
"Kami berasa sungguh sedih dengan pemergiannya kerana beliau seorang yang sangat mengambil berat terhadap kami," katanya.

Syamsuar mula menganggotai kumpulan D'lloyd pada tahun 1974 dan telah merakamkan album pertama pada tahun itu serta mengeluarkan beberapa lagu popular seperti Cinta Hampa, Mengapa Harus Jumpa, Oh Di Mana, Keagungan Tuhan dan Sendiri.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters