Jom Buat Duit

Saturday 17 December 2011

Rentung Dalam Tempayan

HANGUS...keadaan tapak  Rumah Panjang Lembong, Kuala Medalam, Entakong Medamit yang musnah dalam kebakaran, malam kelmarin.
HANGUS...keadaan tapak Rumah Panjang Lembong, Kuala Medalam, Entakong Medamit yang musnah dalam kebakaran, malam kelmarin.
TRAGIS...ibu  Sofizza Camella meratapi mayat  anaknya yang ditemui mati dalam tempayan, malam kelmarin.
TRAGIS...ibu Sofizza Camella meratapi mayat anaknya yang ditemui mati dalam tempayan, malam kelmarin.

LIMBANG: Dua kanak-kanak menemui ajal dalam keadaan menyayat hati apabila masing-masing ditemui terduduk dalam tempayan bilik mandi dan rentung dalam bilik tidur selepas Rumah Panjang Lembung, Kuala Medalam, Entakong Medamit dekat sini, yang didiami 200 penghuni musnah dalam kebakaran, malam kelmarin.
Tragedi memilukan berlaku ketika kanak-kanak malang, Sofizza Camella anak Abang, 6, dikatakan terperangkap dalam kebakaran dan cuba menyelamatkan diri dengan bersembunyi dalam tempayan berisi air, sebelum ditemui dalam keadaan menyedihkan termasuk kesan melecur pada seluruh badannya.

Seorang kanak-kanak lelaki, Alexiss Jipo anak Juli berusia 32 bulan pula ditemui rentung dalam bilik tidurnya selepas gagal diselamatkan jiran yang terdengar kanak-kanak itu menangis dalam kejadian yang memusnahkan rumah panjang 33 pintu, jam 10.30 malam.
Ketika kejadian, Alexiss tidur dalam bilik, manakala Sofizza ditinggalkan bersama neneknya berusia 60-an selepas ibu bapa kanak-kanak malang terbabit keluar menziarahi penduduk rumah sama yang sakit.

Sebelum kejadian, Sofizza Camella dan Alexiss berada di rumah masing-masing, yang jaraknya dipisahkan beberapa pintu rumah, dikejutkan dengan tangisan seorang kanak-kanak sebelum api menjulang dari rumah nombor 12.

Difahamkan, tangisan Alexxis didengari seorang jiran, Satie anak Barol yang mendiami rumah bersebelahan sebelum bergegas keluar bagi menyelamatkan kanak-kanak terbabit, tetapi tidak berjaya.

Ketua Polis Daerah Limbang, Superintendan Mohd Bukhori Saffai berkata, Sofizza dikatakan berjaya diselamatkan neneknya sebelum ditempatkan di bahagian ruai rumah panjang berkenaan.

Beliau berkata, sejurus menyelamatkan kanak-kanak itu, warga emas terbabit masuk semula ke rumah ketika api sedang marak bagi menyelamat beberapa dokumen penting tanpa menyedari cucunya itu mengikut dari belakang.
“Sebaik keluar, barulah wanita itu menyedari cucunya hilang sebelum menemuinya terduduk dan sudah tidak bernyawa dalam tempayan. Polis percaya kanak-kanak terbabit terperangkap ketika masuk semula ke dalam rumah, tetapi gagal mencari pintu keluar, sebelum masuk ke dalam tempayan berisi air bagi menyelamatkan diri.

“Siasatan mendapati kebakaran berpunca daripada pelita di bilik tidur kanak-kanak lelaki terbabit sebelum merebak ke rumah lain.

“Usaha menyelamat yang dilakukan polis bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat berdepan kesukaran berikutan lokasi terbabit tidak dapat dihubungi melalui jalan darat,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, polis mendapatkan bantuan helikopter daripada Unit Udara Polis Diraja Malaysia yang berpangkalan di Kota Kinabalu, Sabah, bagi membawa doktor dari Hospital Limbang bersama pegawai penyiasat, Cif Inspektor Khairol Ridzuan Ahmad untuk melakukan bedah siasat di lokasi kejadian.

Mohd Bukhori berkata, penduduk rumah panjang membabitkan 200 penghuni cuba memadam api, tetapi tidak berjaya berikutan usia rumah panjang itu sudah lama selain diperbuat daripada kayu.

Katanya, mayat dua kanak-kanak malang terbabit diperiksa di lokasi kejadian memandangkan polis berdepan kesukaran mengeluarkannya untuk dibawa ke Hospital Limbang.

“Kanak-kanak lelaki terbabit rentung, manakala seorang lagi kanak-kanak perempuan melecur 80 peratus. Siasatan mendapati, tiada unsur jenayah dalam kejadian itu dan jumlah kerugian masih dalam siasatan,” katanya.

Difahamkan, pihak berkuasa menempuh perjalanan dua jam untuk tiba di tempat kejadian menggunakan jalan darat dari Kuala Medalam, sebelum menaiki bot selama 30 minit.

Sementara itu, nasib keluarga kanak-kanak serta penghuni rumah panjang berkenaan mendapat simpati Ahli Parlimen Limbang, Hasbi Habibullah serta Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Danau, Paulus Palu Gumbang yang turut melawat tempat kejadian dan menghulurkan bantuan awal.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters