Jom Buat Duit

Saturday 17 March 2012

Portugal, Sepanyol alami kemarau


SEBUAH kolam kering akibat kemarau di Kampung Robres, Huesca, Sepanyol pada Selasa lalu


LISBON - Sepanyol dan Portugal kini berdepan musim sejuk paling kering dalam tempoh lebih 70 tahun yang menyebabkan hasil pertanian negara berkenaan teruk terjejas manakala nasib ribuan pekerja turut terancam.

Pemandangan di utara Sepanyol kini umpama tanah yang tiada tumbuh-tumbuhan kerana hujan tidak turun.
Di Galicia, kawasan di timur laut Sepanyol yang pada kebiasaan hujan kini tiada lagi rumput ekoran kemarau.

Menurut seorang jurucakap persatuan petani, Gregorio Juarez, para petani di kawasan itu dan di wilayah lain terpaksa mengimport barang makanan yang melibatkan kos sebanyak AS$2.6 juta (RM7.95 juta) sehari.

Jurucakap Gabungan Ladang Nasional di Portugal, Joao Dinis berkata, kemarau kali ini meningkatkan kesengsaraan rakyat akibat krisis hutang yang menyebabkan negara itu memohon pelan penyelamatan ekonomi berjumlah 78 bilion euro (RM311.8 bilion) tahun lalu.

"Petani negara ini berdepan masa yang amat sukar dengan tanaman bijirin terjejas teruk manakala tanah ragut pula semakin berkurangan," kata Dinis.
"Ini ialah kemarau terburuk sepanjang hidup saya," tambahnya.

Beliau memberitahu, petani di Portugal kini memerlukan dana kecemasan sebanyak 25 juta euro (RM99.9 juta) bagi membantu meringankan bebanan mereka.
Setakat ini, Kementerian Perladangan Portugal masih mengira jumlah kerosakan akibat bencana tersebut.

Pihak pemerintah Portugal juga sedang berunding dengan Kesatuan Eropah bagi mendapatkan peruntukan kewangan untuk disalurkan kepada para petani yang terjejas. - AGENSI

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters