Jom Buat Duit

Tuesday 27 March 2012

Nyaris ditimbus bijirin jagung


NIBONG TEBAL: Seorang kanak-kanak lelaki dan pengasuhnya nyaris tertimbus biji jagung selepas silo sebuah kilang membuat makanan haiwan ternakan di Jalan 10, Kampung Valdor, di sini, pecah pagi semalam.

Dalam kejadian jam 9.30 pagi itu, wanita berusia 42 tahun yang menunggang motosikal sambil dibonceng kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun itu, hanya lambat beberapa saat sebelum biji jagung melimpah keluar dari silo yang pecah itu.

Keadaan itu menyebabkan motosikal mereka terbalik berhampiran timbunan biji jagung mengakibatkan mereka cedera ringan.

Mereka turut diselaputi debu biji jagung yang turut hampir memasuki rumah penduduk berhampiran.

Seorang saksi, Robinson Low Kim Sheng, 26, berkata dia sedang memasak apabila terdengar bunyi seperti bangunan roboh lalu bergegas keluar melihat apa berlaku.

“Saya nampak jalan dipenuhi biji jagung yang melimpah dan keadaan berdebu di kawasan berkenaan. “Pada masa sama, saya lihat ada wanita serta kanak-kanak hampir dengan timbunan biji jagung itu dan bernasib baik tidak ditimbus,” katanya.
Difahamkan, kilang itu beroperasi sejak 30 tahun lalu dan mempunyai lapan silo setiap satunya setinggi kira-kira 15 meter yang mampu memuatkan kira-kira 1,000 tan biji jagung.

Tiga silo dikatakan roboh pada 13 Mac lalu tetapi tiada kecederaan dilaporkan dalam kejadian itu.

Ketika kejadian semalam, kilang itu sedang beroperasi tetapi beberapa pekerja sempat menyelamatkan diri.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Sungai Bakap, Mohd Affendi Ishak berkata, tujuh anggota termasuk seorang pegawai dengan sebuah jentera bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan pada jam 9.35 pagi.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters