Jom Buat Duit

Thursday 1 March 2012

Percubaan solo Tam





TAM akan muncul solo tanpa ahli kumpulan Spider? Itulah yang akan cuba ditampilkan Tam Spider atau nama sebenarnya Rustam Mustafa, 39, apabila bakal muncul solo tanpa ahli Spider yang lain pada tahun ini dengan membawakan imej dan genre muzik yang baharu.

Tam juga akan tampil dengan sisi yang cukup berbeza berbanding ketika bersama kumpulan Spider dahulu. Persoalan yang bermain di minda, kenapa Tam mengambil keputusan bergerak solo? Adakah kerana sambutan terhadap grup itu yang hampir tidak dipedulikan telah membuat Tam mengambil keputusan untuk meneruskan kelangsungan hidupnya sebagai seorang penyanyi secara solo.
Bertemu dengan lelaki yang tak makan dek usia itu di Studio Luncai Emas milik Datuk M. Nasir di Sungai Buloh, Selangor baru-baru ini, Tam mengakui, keputusan untuk bergerak solo bukan kerana perbalahan yang berlaku di antara dirinya dengan ahli-ahli Spider lain. Sebaliknya dia teringin untuk mencuba dan mengikut arus peredaran penyanyi berkumpulan yang bergerak solo seperti Awie
Wings dan Amy Search.

"Saya sudah terlalu lama dengan Spider. Teringin juga nak ikut arus peredaran seperti artis berkumpulan yang bergerak solo.
"Saya ambil keputusan bergerak solo ini bukan mudah. Kena fikir semua aspek. Saya tahu banyak cabaran baharu yang perlu ditempuhi dan banyak juga benda baharu yang perlu saya terokai apabila muncul solo tanpa ahli kumpulan kelak," ujarnya yang sudah mengumpul lagu-lagu yang bakal dimuatkan dalam albumnya nanti.
Ditebak soalan sama ada dia akan membawa genre rock seperti yang dibawanya bersama Spider, Tam yang juga merupakan penggubah lagu itu masih tidak tahu genre muzik apa yang akan dipilihnya.

"Lagu sudah ada cuma kena pilih sahaja tetapi sehingga kini saya masih tidak tahu genre apa yang harus dipilih. Apa yang pasti, kemunculan solo saya nanti adalah berbeza sama sekali dengan diri saya semasa dengan Spider," ungkapnya yang gembira kerana rakan-rakan di dalam Spider memberi sokongan penuh kepadanya untuk muncul solo.
Malah celah Tony, Napi dan Ayie ketika Tam ditemu bual Kosmo!, mereka tidak sabar melihat Tam muncul solo nanti.

Buang perasaan malu
Tanpa berselindung, penyanyi Rela Ku Pujuk itu juga mengakui, terpaksa membuang perasaan malu ketika muncul solo nanti.
"Memang sangat berat bila fikirkan macam mana keadaan saya bergerak solo nanti. Tapi saya kena biasakan. Sebab, saya memang teringin untuk merasai bagaimana perasaan menyanyi solo tanpa ahli kumpulan," jelasnya yang juga merancang untuk berduet bersama penyanyi Aizat dan Alyah.
Tidak bermakna apabila Tam muncul solo kelak dia akan meninggalkan terus rakan-rakan Spidernya. Malah, sudah ada sesuatu yang dirancang Tam bersama rakan-rakannya.
Bagi Tam, keutamaannya masih dengan kumpulan Spider. Malah, dia juga mengakui, sedikit sebanyak kemunculan solonya nanti juga akan membantu menaikkan nama kumpulan Spider.
Bercerita tentang projeknya bersama kumpulan Spider, ungkap Tam, bulan April tahun lalu, Spider sudah muncul dengan album baharu berjudul KitaSatu.
Malah lagu single ketiga mereka, Tapi Bagaimana sedang diputarkan di corong-corong radio dan juga digunakan untuk runut bunyi drama bersiri Vanila Coklat.

Promosi kurang?
Mengenai kenapa kemunculan album KitaSatu tidak begitu diketahui peminat, promosi yang kurang menjadi alasan Tam dan rakan-rakannya.
"Sebagai artis kami memang mengharapkan promosi. Memang promosi untuk album baharu Spider KitaSatu kurang. Kami rasa mungkin pihak promosi anggap nama kumpulan Spider sudah kukuh jadi tidak perlu melakukan promosi yang gempak," tutur Tam.

Namun, timbul pula persoalan sama ada promosi yang kurang terhadap Spider disebabkan kumpulan itu dipinggirkan dek kerana promosi lebih tertumpu ke arah kemunculan kumpulan-lumpulan baharu yang tumbuh bak cendawan selepas hujan sekarang ini?

Akui mereka, sudah menjadi adat industri muzik apabila muncul sesebuah kumpulan baharu maka ia lebih difokuskan. Tetapi mereka tidak ambil peduli, kerana bagi mereka nama Spider sudah begitu kukuh kepada peminat-peminat muzik malah sampai satu tahap ia akan naik semula.
Tidak hanya tertumpu kepada projek Spider semata-mata, Tam juga memberitahu, ahli-ahli kumpulan Spider banyak menghabiskan masa bekerja di studio untuk menghasilkan lagu-lagu baharu masing-masing.

Bagi salah seorang ahli Spider, Ayie yang juga merupakan adik kepada Along Exist, dia banyak menghasilkan lagu nasyid untuk pelajar-pelajar universiti yang menubuhkan kumpulan nasyid. Malah, Ayie juga merancang projek istimewa bersama Along untuk menghasilkan album.
"Selain memberi fokus dengan Spider, saya juga ada buat projek sendiri bersama Along. Kami menghasilkan lagu-lagu metal. Malah, kami yakin dapat tarik peminat kerana ia bukan muzik metal yang berat," katanya yang tetap meletakkan keutamaan kepada Spider.
Sementara itu, bagi Napi pula, dia banyak menghabiskan masa di studio untuk menyusun lagu. Salah satu lagu yang disusun Napi adalah lagu nyanyian Hafiz AF iaitu Awan Nano.
Malah, Napi juga banyak melakukan susunan lagu untuk artis-artis popular lain seperti Datuk DJ Dave dan Datuk Jeffrydin.

Bagi Tony pula, selain menghasilkan lagu buat kumpulan Spider, dia juga ada menghasilkan lagu sendiri dan buat penyanyi lain seperti kumpulan Massa. Menghasilkan lagu pelbagai genre, sehingga kini Tony sudah menghasilkan sebanyak 40 buah lagu.
PROFESIONAL. Keputusan Tam untuk muncul solo diterima oleh anggota kumpulan Spider yang lain, (belakang dari kiri) Aie, Tony dan Napi.
 

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters