Jom Buat Duit

Monday 4 June 2012

Suri rumah sedia derma hatinya


DUNGUN – “Saya sedia menderma hati saya untuk menyelamatkannya." Demikian kata Mardiah Ahmad, 37, seorang ibu kepada enam anak yang sedia menderma hatinya untuk Putri Mia Adriana Mohd Nooridan, enam bulan, yang  menghidap penyakit hati ‘missed biliary atresia’.

Mardiah yang membaca kisah Mia melalui akhbar Sinar Harian kemudiannya menghubungi skuad Dungun untuk menyatakan hasratnya itu, sebelum memohon bantuan pihak berkaitan bagi membolehkan dia membantu anak kecil itu.

Mardiah yang tinggal di Kampung Sungai Buaya Dungun ketika ditemui di Poliklinik Alor Tembesu berkata, kesedaran untuk menderma organ itu timbul setelah seorang daripada anaknya, Iman Zikrin, setahun menghidapi penyakit  usus. Mardiah berkata, setelah melihat kesukaran yang dilalui anak bongsunya itu, dia dapat memahami bagaimana kesukaran Mia dan ibu bapanya yang benar-benar mengharapkan simpati insan lain untuk membantu mereka.

“Saya bukan orang senang, nak bantu dari segi kewangan memang saya tak mampu. “Jadi saya rasa terpanggil untuk menderma hati saya untuknya, sekurang-kurangnya orang susah seperti saya masih berkemampuan untuk melakukan sesuatu kepada insan yang memerlukan,” katanya.

Ketika ditanya apakah dia tidak bimbang dengan tahap kesihatannya jika menderma hatinya kepada anak malang itu, Mardiah memberitahu, dia yakin dengan perubatan moden selain berpegang kepada kuasa ALLAH yang  menentukan qada dan qadar.

“Saya tahu risikonya, namun saya tetap ingin membantu. Perbincangan juga sudah dibuat dengan suami, Ali Majid, 40 dan dia mengizinkannya. “Saya harap proses ini dapat dilakukan dengan segera demi menyelamatkan adik Mia  ang saya anggap macam anak sendiri, biarpun tidak mengenalinya,” kata suri rumah itu lagi.

Sehingga semalam, ahli keluarga Mia masih menunggu penderma untuk membolehkan anak kecil itu menjalani proses pemindahan hati. Mardiah boleh dihubungi melalui talian 014-8259596 atau alamatnya di No. 487, Jalan Kelab,  Kampung Sungai Buaya, Dungun.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters