Jom Buat Duit

Tuesday 20 March 2012

Orkestra buat persembahan unik



AFP - SERAMAI 11 anggota Orkestra Simfoni Sydney membuat persembahan di atas sebuah palang Jambatan Pelabuhan Sydney di Sydney semalam. 


SYDNEY - Sekumpulan anggota Orkestra Simfoni Sydney mengadakan konsert eksklusif sempena ulang tahun ke-80 pembinaan Jambatan Pelabuhan Sydney di sini semalam.
Digelar 'penyangkut baju' dalam kalangan penduduk tempatan, jambatan itu yang menghubungkan bahagian selatan dan utara Pelabuhan Sydney dibuka secara rasmi kepada lalu lintas pada 19 Mac 1932.

Projek membina struktur sepanjang 1,149 meter (m) itu mengambil masa lapan tahun dan turut meragut nyawa 16 pekerja.
Bagi meraikan ulang tahun ke-80 jambatan tersebut, 11 anggota orkestra itu yang turut memasuki usia 80 tahun pada tahun ini membuat persembahan di atas sebuah palang jambatan setinggi 134m itu.

"Mereka menyampaikan dua buah lagu termasuk lagu tema filem Chariots of Fire," kata seorang jurucakap orkestra berkenaan.
Menurut pihak penganjur, kumpulan penonton itu terdiri daripada tujuh 'wira jambatan' yang mempunyai hubungan istimewa dengan struktur tersebut.
Sebahagian mereka terdiri daripada keturunan jurutera jambatan tersebut, J.J.C Bradfield, anak saudara seorang lelaki yang memasang paku rivet pertama pada jambatan tersebut dan seorang wanita, Joan McDonald.

McDonald memiliki sijil kelahiran yang menyatakan dia dilahirkan di dalam sebuah ambulans di jambatan berkenaan.
Struktur berkenaan merupakan antara mercu tanda yang paling kerap diabadikan dalam gambar di bandar raya ini.
- AFP

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters