Jom Buat Duit

Saturday 17 March 2012

Jangan ambil amah Indonesia


KERENAH birokrasi pemerintah Indonesia dalam urusan penghantaran pembantu rumah mendorong ada pihak menyarankan pengambilan amah dari negara lain. - Gambar hiasan 


KUALA LUMPUR - Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (Papa) rela menarik balik pengambilan amah dari Indonesia jika pemerintah republik itu bertegas mengenakan syarat baharu yang membebankan majikan-majikan di Malaysia.

Pemangku Presidennya, Jeffrey Foo berkata, tindakan Indonesia yang menetapkan amah dari negara itu hanya menjalankan satu tugas khusus di rumah majikan dengan gaji minimum RM700 dianggap tidak masuk akal.

"Jika keputusan itu benar-benar hendak diambil, kami tidak bersetuju kerana terang-terang ia tidak relevan... takkan majikan perlu menggajikan hingga empat orang amah bagi empat tugasan yang berlainan," katanya di sini semalam.

Beliau mengulas kenyataan Ketua Pengarah Bahagian Pembinaan Penempatan Tenaga Kerja, Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Dr. Reyna Usman yang menyatakan seorang amah hanya menjalankan satu tugas khusus dengan gaji minimum RM700 sebulan.
Kalau diambil untuk menjadi tukang masak, pembantu rumah tidak dibenarkan menjadi pengasuh bayi.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters