Jom Buat Duit

Tuesday 20 March 2012

Idham buka akademi filem


SUASANA ceria pada majlis pemberian bonus untuk kru dan pelakon filem Niyang Rapik dan Hantu Bonceng baru-baru ini.

SEMENJAK ditubuhkan pada tahun 2001, syarikat produksi Excellent Pictures Sdn. Bhd. yang diterajui penerbit, pengarah dan pelakon Ahmad Idham Ahmad Nadzri telah meraih kejayaan yang cukup membanggakan.

Sudah menerbitkan sebanyak sembilan buah filem serta 22 buah drama, ternyata produk-produk yang dihasilkan oleh syarikat berkenaan mendapat sambutan yang menggalakkan daripada penonton.
Sebagai contohnya, filem Hantu Bonceng lakonan Zizan Razak dan Juliana Evans yang telah ditayangkan pada tahun lalu telah meraih kutipan sebanyak RM8.53 juta yang juga merupakan satu rekod kutipan tertinggi pernah dicapai syarikat tersebut.

Ketika ditemui pada majlis ramah mesra bersama media dan pemberian bonus kepada pelakon dan kru filem Niyang Rapik dan Hantu Bonceng di Kelab Cinta, Jalan Conlay, Kuala Lumpur baru-baru ini, Ahmad Idham memberitahu dia merancang untuk menubuhkan sebuah akademi perfileman.

Kosmo!: Adakah anda berpuas hati dengan pencapaian Excellent Pictures?
AHMAD IDHAM: Sudah tentu. Saya bersyukur kerana Excellent Pictures sekarang boleh dikatakan sebagai syarikat yang semakin aktif dalam industri hiburan. Selain filem dan drama, syarikat saya juga akan mula menerbitkan teater.
Lagipun bukan mudah untuk menubuhkan sebuah syarikat produksi memandangkan saya bermula dari bawah sebagai seorang pelakon biasa. Namun, dalam tempoh 11 tahun saya telah berusaha keras sehinggalah syarikat ini mampu memberikan persaingan sihat dengan syarikat produksi sedia ada.

Memandangkan syarikat anda kini semakin berkembang, adakah anda masih menerima tawaran
penerbit lain untuk menjadi pengarah?
Tidak dinafikan tawaran itu masih ada seperti daripada David Teo memandangkan sebelum ini saya memang banyak mengarah filem di bawah syarikatnya. Namun, ada tawaran beliau yang terpaksa saya tolak kerana mahu memberikan tumpuan kepada syarikat saya.

Selain menerbitkan filem, telefilem dan drama, apakah lagi perancangan anda?
Sebenarnya saya sudah ada perancangan untuk menubuhkan sebuah akademi filem pada masa akan datang. Saya akui kebanyakan institusi pengajian tinggi (IPT) di Malaysia sudah banyak menawarkan kursus perfileman kepada pelajar, tetapi kursus pengajian yang ditawarkan oleh akademi saya agak berbeza.

Boleh jelaskan dengan lebih terperinci mengenai perbezaan tersebut?
Saya perhatikan pengajian perfileman di IPT selalunya bertujuan untuk melahirkan seorang pelakon yang mempunyai ilmu dalam bidang lakonan. Namun, pengajian yang akan ditawarkan di akademi saya nanti lebih menekankan kepada bidang pengurusan filem.
Asas-asas dalam bidang lakonan akan tetap diajar kepada para pelajar. Cuma pengurusan filem yang saya maksudkan ini adalah mendidik dan membimbing mereka untuk menjadi seorang penerbit dan pengarah, bukan sekadar menjadi seorang pelakon semata-mata.

Bilakah akademi berkenaan akan ditubuhkan?
Saya sendiri kurang pasti kerana ia merupakan sebahagian daripada perancangan untuk masa hadapan dan mungkin kerjasama akan dilakukan dengan Universiti Utara Malaysia (UUM). Lagipun saya sekarang sibuk dengan pengajian peringkat Doktor Falsafah (PhD) di UUM yang khusus kepada kajian tentang industri perfileman di Malaysia.

Apakah projek terbaharu anda sekarang?
Baru-baru ini saya baru sahaja selesai mengarahkan filem Cinta Atas Tar. Kemudian pada 27 Mac sehingga 8 April ini saya akan terbabit pula dengan pementasan teater berjudul Gerimis Mengundang di Istana Budaya.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters