Jom Buat Duit

Thursday 15 March 2012

Bayern 'mengamuk'


GOMEZ (kiri) meledakkan empat gol bagi membantu Bayern Munich membelasah FC Basel 7-1 pada awal pagi semalam.


MUNICH - Penyerang Jerman, Mario Gomez meledakkan empat gol bagi membantu Bayern Munich membelasah FC Basel 7-1 pada aksi kedua pusingan kedua Liga Juara-Juara awal pagi semalam.
Kemenangan itu sudah cukup untuk Bayern menebus kekalahan 0-1 di aksi pertama pada 23 Februari lalu, sekali gus mara ke suku akhir dengan agregat 7-2.

Sebagai rekod, kejayaan Bayern meledak tujuh gol pada aksi awal pagi semalam adalah kemenangan terbesar yang pernah dicatat pada peringkat kalah mati sepanjang kempen Liga Juara-Juara.
Sebelum ini, kelab Jerman itu turut memegang rekod selaku pasukan yang berjaya mencatat kemenangan terbesar selepas menewaskan Sporting Lisbon 7-1 pada pusingan kedua kempen Liga Juara-Juara 2009.

Jurulatih Bayern, Jupp Heynckes memuji persembahan yang dipamerkan para pemain apabila menganggap kemenangan ke atas Basel itu sebagai satu perlawanan yang sempurna buat pasukan tersebut.

Dengan kejayaan itu, Bayern kini telah meledak 14 gol dalam dua perlawanan terakhir pasukan itu.
"Kami (Bayern) telah beraksi dengan baik pada perlawanan Sabtu lalu (saingan Liga Jerman) dan hari ini (awal pagi semalam) saya dapat lihat bahawa para pemain benar-benar mahu mara ke peringkat suku akhir.

"Kami beraksi sangat baik daripada awal hingga tamat perlawanan dan secara keseluruhannya ia merupakan aksi yang sempurna bagi kami," kata Heynckes.

Pada aksi yang berlangsung di Stadium Allianz Arena itu, dua gol pendahuluan Bayern diperoleh menerusi Arjen Robben seawal minit ke-10 sebelum Thomas Muller meledak gol kedua minit ke-41.
Gomez membuktikan ketajaman penyudahnya apabila meledak empat gol masing-masing pada minit ke-44, 50, 61 dan 67 sebelum Robben menjaringkan gol kedua peribadi pada perlawanan tersebut (ke-81).

Sementara itu, impian Basel untuk menempatkan diri dalam kelompok lapan pasukan terbaik buat kali pertama musim ini tidak kesampaian meskipun memiliki kelebihan satu gol hasil kemenangan pada aksi pertama bulan lalu.

"Kamu perlu lihat kekalahan ini daripada sudut positif. Mungkin perlawanan ini boleh dijadikan pengajaran berguna buat kami (Basel).

"Kami perlu akui kualiti yang dimiliki barisan pemain Bayern tetapi kami juga perlu belajar daripada kesilapan yang telah dilakukan" kata jurulatih Basel, Heiko Vogel. - AFP

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters