Jom Buat Duit

Wednesday 21 March 2012

46 maut di Iraq

BEBERAPA anggota keselamatan Iraq memeriksa lokasi tapak letupan bom di Hilla, selatan Baghdad semalam. 

BAGHDAD - Sekurang-kurangnya 46 orang terbunuh dalam serangan bom kereta dan letupan bom tepi jalan di beberapa buah bandar di Iraq semalam, kata polis dan sumber hospital.
Seorang jurucakap Jabatan Kesihatan Karbala, Jamal Mahdi berkata, serangan tersebut melibatkan letupan berkembar di bandar suci puak Syiah itu yang meragut nyawa 13 orang manakala 48 lagi mangsa cedera.

"Letupan kedua menyebabkan kemusnahan paling besar. Saya melihat anggota badan manusia, jari dan tangan bertaburan di atas jalan," kata seorang pemilik kedai berusia 23 tahun, Murtadha Ali Kadhim.
"Pasukan keselamatan pula tidak bijak kerana berkumpul di tapak letupan tanpa memikirkan bahawa letupan kedua akan berlaku. Mereka turut menjadi sasaran serangan," tambahnya.
Pasukan keselamatan kerap dijadikan sasaran serangan bom dan tembakan yang berlaku pada setiap hari di Iraq.

Walaupun keganasan di Iraq telah berkurangan, para pemberontak dan militia Syiah masih berupaya melancarkan serangan di negara Asia Barat itu.
Di Kirkuk, utara Iraq, satu letupan bom kereta berhampiran sebuah ibu pejabat polis telah menyebabkan sembilan orang terbunuh manakala 42 lagi mangsa cedera.

Dalam kejadian di sini, seramai empat orang maut manakala 11 lagi cedera apabila sebuah kereta berisi bom meletup di luar sebuah bangunan pentadbiran tempatan.
Siri keganasan terbaharu itu berlaku menjelang sidang kemuncak Liga Arab yang dijadualkan diadakan di sini pada minggu depan. - Reuters

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters