Jom Buat Duit

Thursday 15 March 2012

Perjalanan rakyat Malaysia ke Rusia tanpa visa



PELANCONG dari Rusia kini tidak perlukan visa untuk datang ke Malaysia selama 30 hari. - Gambar hiasan 

KUALA LUMPUR - Rusia bakal memperkenalkan perjalanan tanpa visa kepada rakyat Malaysia ke negara itu, sebagai timbal balas kepada kemudahan serupa diberikan kepada pelawat Rusia ke Malaysia, kata Duta Besar Russia ke Malaysia, Lyudmilla G. Vorobyeva.
Beliau berkata, perjanjian perjalanan tanpa visa itu sedang diperincikan dan berharap perjanjian itu dapat ditandatangani tahun ini.

"Bagi rakyat Rusia, kami tidak perlukan visa untuk datang ke Malaysia selama 30 hari, dalam sistem kami pula kami tidak boleh berikan kemudahan sama kepada rakan kami (Malaysia) begitu sahaja.
"Kami perlu mempunyai perjanjian perjalanan tanpa visa dan kami sedang merumuskan perjanjian ini supaya rakyat Malaysia boleh pergi ke Rusia tanpa visa selama 30 hari," kata duta berusia 47 tahun itu yang mula berkhidmat di sini pada Ogos 2010.

Beliau berharap perjalanan tanpa visa itu akan dapat meningkatkan lagi hubungan pelancongan dan ekonomi antara kedua-dua negara.
"Pada pandangan saya penduduk di sini amat berminat untuk pergi ke Rusia, semua orang tahu mengenai St. Petersburg dan Moscow serta ramai orang melawat destinasi pelancongan utama ini.
"Terdapat banyak tempat yang berpotensi dan menarik untuk dilawati di bahagian Asia di Rusia yang mempunyai banyak destinasi pelancongan eko, taman-taman negara, tempat-tempat bersejarah dan kebudayaan," katanya semasa melakukan lawatan ke agensi berita Bernama di sini semalam.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters