Jom Buat Duit

Friday 27 January 2012

Guru perkosa murid dijel 12 tahun, 7 sebatan



KOTA BHARU: Seorang guru sekolah rendah dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan tujuh sebatan oleh Mahkamah Sesyen, di sini, semalam selepas didapati bersalah terhadap dua tuduhan merogol dan mencabul murid tahun enam di makmal sains sekolah itu, pada 2009.
Hakim Rafeah Mohamad menjatuhkan hukuman itu terhadap Yek Hock Soon, 29, berasal dari Sitiawan, Perak selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah.

Dalam penghakimannya, Rafeah berkata, tertuduh sepatutnya menjaga hubungan antara murid dan guru yang dianggap suci serta bertanggungjawab.
Berdasarkan tuduhan pertama, dia didakwa merogol mangsa antara jam 8 pagi hingga 3 petang, pada awal Ogos 2009 di makmal sains sekolah itu di Pasir Puteh, dekat sini.

Yek didakwa mengikut Seksyen 376 (2) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Bagi tuduhan kedua, Yek didakwa mencabul kehormatan mangsa, kira-kira jam 12.15 tengah hari di tempat sama, pada 17 Ogos 2009.
Dia didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum 10 tahun atau sebatan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Nor Hamizah Ghazali memohon mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal memandangkan mangsa ketika kejadian hanya berusia 12 tahun tiga bulan.
Beliau memberitahu mahkamah bahawa tertuduh sebagai guru sepatutnya menunjukkan teladan yang baik kepada murid.

Tertuduh yang diwakili Rosmizan Sulaiman memohon mahkamah mempertimbangkan keadaan anak guamnya yang baru berkahwin pada 2010 dan mempunyai anak berusia dua bulan.

Rafeah kemudian menjatuhkan hukuman penjara sembilan tahun dan lima sebatan bagi tuduhan pertama dan penjara tiga tahun serta dua sebatan bagi tuduhan kedua.

Semua hukuman itu diarahkan berjalan berasingan berkuat kuasa semalam.

Rafeah turut membenarkan permohonan penangguhan pelaksanaan hukuman hingga rayuan selesai sebelum tertuduh dikenakan jaminan sebanyak RM12,000.

“Tertuduh juga perlu melapor diri di balai polis berhampiran sebulan sekali dan perlu menyerahkan pasport sekiranya ada,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters