Jom Buat Duit

Tuesday 31 January 2012

3 beranak pembunuh

MOHAMMAD bersama isteri (kiri) sementara gambar kecil ialah tiga anak mereka yang didakwa dibunuh pasangan itu.
MOHAMMAD bersama isteri (kiri) sementara gambar kecil ialah tiga anak mereka yang didakwa dibunuh pasangan itu.

MANGSA..Rona, isteri pertama Mohammad.
MANGSA..Rona, isteri pertama Mohammad.

ONTARIO: Seorang lelaki Afghanistan, isteri dan anak mereka, dipenjara seumur hidup selepas juri mendapati mereka bersalah membunuh tiga adik beradik perempuan dan isteri pertama lelaki itu.
Juri mengambil masa 15 jam sebelum mendapati Mohammad Shafia, 58, isteri, Tooba, 42 dan anak mereka, Hamed, 21, bersalah atas tuduhan membunuh.
Keempat-empat mayat itu ditemui pada Jun 2009 dalam kereta yang tenggelam dalam satu terusan di Kingston, Ontario, tempat keluarga itu berhenti dalam perjalanan pulang dari Air Terjun Niagara.

Pendakwa raya berkata, ketiga-tiga adik beradik perempuan itu dibunuh kerana memalukan keluarga dengan berpakaian tidak senonoh, keluar dengan teman lelaki, bersosial dan bersembang menerusi Internet.
S
elepas keputusan dibacakan, ketiga-tiga defendan sekali lagi berkata mereka tidak bersalah terhadap tuduhan membunuh Zainab, 19, Sahar 17, dan Geeti, 13, serta Rona Amir Mohammad, 52, isteri pertama Mohammad.

Selepas juri mengumumkan keputusan mereka, Mohammad yang bercakap menerusi seorang jurubahasa berkata: “Kami bukan penjenayah. Kami bukan pembunuh. Kami tidak melakukan pembunuhan itu dan ini tidak adil.”

Isterinya, Tooba, dalam keadaan terisak-isak, juga berkata, keputusan itu tidak adil.

“Saya bukan pembunuh. Saya ibu mereka,” katanya.

Anak mereka, Hamed yang bercakap dalam bahasa Inggeris berkata: “Saya tidak menyebabkan kakak dan adik saya lemas.”

Bagaimanapun, hakim, Robert Maranger tidak berganjak dan berkata, bukti yang ada jelas menyokong mereka bersalah kerana merancang dan membunuh keempat-empat anggota keluarga mereka.

Hakim, ketika menjatuhkan hukuman berkenaan, menyifatkan pembunuhan itu sebagai perbuatan yang amat keji dan kejam.

Pihak pembelaan berkata, kereta itu terhumban akibat kemalangan selepas seorang daripada gadis berkenaan memandunya untuk bersiar-siar.

Pendakwa raya sebelum itu berkata, tertuduh membunuh anak perempuan mereka kerana memalukan keluarga apabila mereka melanggar peraturan, termasuk dari segi pakaian.

Mangsa keempat ialah isteri pertama Mohammad yang mandul dan tinggal bersama keluarga itu di Montreal.

Hubungan itu, jika didedahkan, boleh menyebabkan mereka diusir pulang ke negara asal mereka.

Pendakwa raya, Laurie Lacelle sebelum ini memberitahu mahkamah: “Mohammad, Tooba dan Hamed bersependapat ada sesuatu yang mencacatkan salasilah keluarga mereka. Mereka memutuskan untuk membetulkannya.”
Ketiga-tiga beranak itu menafikan pembunuhan berkenaan dengan mendakwa, bukti menunjukkan kematian itu satu kemalangan. - DM

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters