Jom Buat Duit

Thursday 8 November 2012

Yuna mahu hidup solo dua tahun lagi

DUA minggu lepas, penyanyi terkenal Yuna atau nama sebenarnya, Yunalis Zarai, 25, kehilangan gitar kesayangannya apabila van pemuzik yang digunakan untuk konsert jelajah di Seattle, Amerika Syarikat telah dirompak.

Selain gitar kesayangannya itu, beberapa alat muzik milik rakan-rakan pemuzik lain turut dirompak dalam kejadian berkenaan.
Kejadian seumpama ini merupakan insiden kali kedua yang berlaku kepada penyanyi itu. Kali pertama, keretanya telah dipecah masuk di Subang Jaya, Selangor pada bulan Mei lalu dan sebuah gitar milik penyanyi Diandra Arjunaidi yang merupakan anak didiknya dilaporkan hilang dalam kejadian tersebut.

Ketika ditemui selepas majlis pelancaran Yuna sebagai duta produk pewangi Sence baharu keluaran syarikat Tohtonku Sdn. Bhd. di Hard Rock Cafe, Kuala Lumpur baru-baru ini, penyanyi itu menceritakan apa yang berlaku di Seattle itu.
Kosmo!: Bolehkah Yuna ceritakan mengenai kejadian rompakan itu?
YUNA: Rompakan berlaku sebaik saya selesai menjalani siri jelajah konsert di sana dan alatan muzik tersebut berada di dalam van pemuzik saya. Saya tiada di Seattle ketika kejadian kerana dalam penerbangan untuk ke Los Angeles.

Apakah barang peribadi anda yang hilang dalam kejadian tersebut?
Gitar kesayangan saya yang berwarna coklat. Walaupun ia merupakan gitar tajaan syarikat Gitar Store Malaysia, namun saya selalu gunakannya ketika persembahan.

Ada barang lain lagikah yang hilang?
Baju-T yang ada tulisan nama saya turut hilang. Selain itu, alat-alat muzik rakan pemuzik lain juga hilang kerana kami letak semua alat muzik itu bersama dalam sebuah van jelajah.
Berapakah anggaran harga barang yang hilang?
Hampir RM100,000 termasuk gitar saya.

Apakah perasaan anda ketika mendapat tahu semua alat muzik itu telah dicuri?
Saya sebenarnya sudah dapat rasa akan berlaku kejadian ini sebab di Amerika Syarikat kejadian rompakan seumpama ini sering berlaku. Lagipun perkara sudah terjadi dan saya harus menerimanya.
Sudah dua kali barangan milik anda dirompak pada tahun ini. Apakah tindakan anda selepas ini?
Saya akan usung ke mana sahaja gitar baharu yang ditaja oleh Gitar Store nanti. Walaupun ia berat, saya tetap akan bawa ke bilik hotel dan tidak akan tinggalkan barangan saya di mana-mana lagi.

Bolehkah berkongsi sedikit tentang perkembangan karier Yuna di Amerika Syarikat?
Alhamdulillah, muzik saya diterima dengan cukup baik di sana. Saya cukup bersyukur dan rasa seronok, lebih-lebih lagi dalam kebanyakan masa selepas buat persembahan, ada penonton yang berminat untuk beli cakera padat saya.

Agaknya berapa lama lagi anda akan berulang-alik antara Amerika dan Malaysia?
Saya tidak tahu lagi kerana buat masa ini, saya melihat karier saya baru ingin berkembang positif di sana. Jika ada jangka waktu pun, mungkin saya perlu berulang alik untuk tempoh dua atau tiga tahun lagi bagi memastikan semuanya berjalan stabil.

Bagaimana dengan peminat anda di Malaysia. Tidak takut akan kehilangan mereka sebab sering ke luar negara?
Malaysia akan tetap menjadi keutamaan saya. Peminat di sini tetap di hati saya. Saya akan sentiasa balik untuk menemui mereka. Setakat ini sudah tujuh kali saya balik ke Malaysia untuk tujuan itu (berjumpa peminat).
Bagaimana pula dengan hubungan anda dengan bekas kekasih, Qi?
Saya tidak mahu komen. Saya rasa, saya akan memegang status solo untuk tempoh yang lama. Mungkin untuk tempoh dua atau tiga tahun lagi dan baru boleh memikirkan soal pasangan hidup.

Kosmo

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters