Jom Buat Duit

Monday 19 November 2012

Syamsul menangis di konsert Hafiz Hamidun


SYAMSUL yang mengaku seorang peminat Hafiz mendendangkan lagu ciptaannya sendiri, Ya Rabbi.


“BIAR orang tidak kenal siapa Hafiz Hamidun asalkan mereka suka zikir yang dibawa olehnya”. Itu kata-kata yang lahir dari mulut bekas penyanyi kumpulan nasyid UNIC, Hafiz Hamidun atau nama sebenarnya Mohammad Hafiz Hamidun, 28, yang kini muncul dengan sebuah album solo baharu iaitu Zikir Terapi Diri.
Menghasilkan tiga buah album solo termasuk album Zikir Terapi Diri, album baharunya itu telah memberi satu momentum terhadap kerjayanya, malah Zikir Terapi Diri pernah menjadi suatu trend di Twitter.

Bukan sekadar menjadi suatu trend, album Hafiz itu juga berjaya menerima anugerah platinum berkembar empat di atas jualannya yang mencecah 80,000 unit dalam masa 10 bulan.
Album yang menampilkan 10 zikir-zikir utama itu juga pernah menjadi juara carta jualan album di iTunes dan kini masih menduduki tempat teratas carta sekali gus menjadi penanda aras bagi industri muzik tempatan.
Rentetan daripada sambutan hangat terhadap album Zikir Terapi Diri, buat julung-julung kalinya Hafiz tampil dengan konsert sulungnya iaitu Konsert Zikir Terapi Diri Hafiz Hamidun yang berlangsung pada malam tahun baharu Hijrah iaitu 14 November lalu di Dewan Perdana Felda, Kuala Lumpur.
Membawa penonton ke suatu pengalaman yang berbeza daripada konsert-konsert hiburan biasa, Hafiz menyuntik elemen spiritual yang jelas daripada alunan zikir serta iringan muzik terapi sebagai tunjang utama konsert pada malam itu.
HAFIZ berjaya memikat hati peminat nasyid dengan hanya 'bermodalkan' zikir-zikir indah kepada khalayak.
 
“Konsert ini sebuah konsert yang istimewa. Ia bukan konsert nasyid dan ia juga bukan konsert-konsert hiburan yang biasa kita tonton di TV atau secara langsung. Saya menggabungkan tiga elemen istimewa di dalam konsert solo ini iaitu elemen dengar, lihat dan rasa dengan diringi lapan pemuzik.
“Saya berharap dapat melakukan yang lebih baik untuk konsert kedua nanti,” jelasnya yang menyasarkan untuk mengadakan konsert yang sama di Johor Bahru dan Singapura pula pada tahun hadapan.

Ujar Hafiz lagi, konsert tersebut diadakan untuk mengajak umat Islam memupuk tabiat sentiasa berzikir mengingati dan mengagungkan Allah SWT tidak kira dalam masa sedih atau gembira.
Kira-kira 2,600 orang peminat hadir menyaksikan konsert berdurasi selama 90 minit Hafiz Hamidun dan barisan artis milik syarikatnya, Arteffects iaitu Fitri Haris, Imam Muda Najdi dan Izzat Mahadi.
Persembahan Hafiz pada malam itu dipenuhi dengan zikir puji-pujian kepada Allah selain dia menyampaikan 12 buah lagu daripada album Zikir Terapi Diri seperti Ya Latif, Astaghrafirullah, Hasbi Rabbi dan Lawkana Bainana.
KONSERT Zikir Terapi Diri Hafiz Hamidun yang pertama kali diadakan pada malam 14 November lalu dihadiri oleh lebih 2,600 penonton.
 
Menariknya, penonton turut dihiburkan oleh pengarah terkenal filem KL Gangster, Syamsul Yusof dan sepupunya, Dr. Anwar Fazal Abu Bakar (Burn & Soul). Syamsul hadir menyanyikan lagu ciptaannya sendiri iaitu Ya Rabbi.
Terlalu menghayati lirik, air mata Syamsul turut tertumpah tatkala mengalunkan lagu yang merupakan latar filem Khurafat itu.

Ditemui selepas habis konsert tersebut, dedah Syamsul, dia menghantar pesanan melalui laman Twitter kepada Hafiz untuk menyatakan hasrat menyertai konsert penyanyi nasyid itu.
“Sebenarnya saya peminat setia Hafiz Hamidun dalam diam. Jika saya boleh berkongsi bab agama tidak kira dari segi lagu atau filem saya akan dekatkan diri ke arah itu,” jelasnya.
Dalam pada itu, album Zikir Terapi Diri Hafiz Hamidun turut tercalon dalam dua kategori iaitu Lagu Nasyid Terbaik dan Rakaman Album Terbaik dalam Anugerah Industri Muzik ke-19 yang berlangsung di Stadium Malawati Shah Alam, Selangor pada Sabtu lalu. Kosmo

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters