Jom Buat Duit

Thursday 10 September 2015

Ribut pasir luar biasa landa Arab

SEBAHAGIAN besar kawasan barat di Timur Tengah, kelmarin dilanda fenomena ribut pasir dahsyat yang turut meragut sekurang-kurangnya lapan nyawa selain menyebabkan ratusan lagi mengalami masalah pernafasan.

Debu tebal mula menyelubungi kebanyakan kawasan di Syria, Isnin lalu sebelum ia merebak ke Lubnan, Palestin, Jordan, Cyprus, Iraq dan Turki.

Di Damsyik, ketua sebuah hospital utama, Adeeb Mahmoud mengesahkan lebih 1,200 penduduk termasuk 100 kanak-kanak menerima rawatan kerana menghadapi kesukaran untuk bernafas sejak malam Isnin lalu.

Sementara itu, kumpulan pemerhati hak asasi manusia (SOHR) memaklumkan sekurang-kurangnya enam termasuk dua budak dan seorang warga emas maut selepas mengalami masalah kegagalan pernafasan.

Jurucakapnya berkata, beberapa hospital di bandar Mayadin di timur wilayah Deir Ezzor  juga tidak mampu lagi menerima pesakit akibat kekurangan tangki oksigen.

Di Beirut, Kementerian Kesihatan memberitahu dua wanita meninggal dunia ketika sedang dirawat di hospital.

“Jumlah pesakit yang mengalami kesukaran bernafas akibat fenomena ribut pasir itu telah meningkat kepada 750 kes,” jelas jurucakapnya.

Di Cyprus, sekurang-kurangnya 10 pesakit terpaksa dimasukkan ke hospital dan susulan itu, pegawai kesihatan menasihatkan orang ramai supaya mengehadkan aktiviti di luar rumah berikutan lapisan debu tebal tersebut dilaporkan berada lebih tinggi dari paras normal.   

Ribut pasir itu juga menyebabkan jerebu tebal di Kaherah hingga menjejaskan jarak penglihatan.

Di Jeddah, sekitar bandar tersebut diselubungi kegelapan pada jam 6 petang (waktu tempatan) selepas ribut pasir melanda selama 40 minit.

Pegawai kanan di Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Abdul Aziz, Abduk Hameed Abal-Ari berkata, fenomena luar biasa itu telah menyebabkan banyak jadual penerbangan masuk terpaksa dilencongkan ke lapangan terbang berhampiran manakala penerbangan keluar ditangguhkan atas faktor keselamatan.

“Menjelang jam 7 malam (waktu tempatan), keadaan kembali seperti biasa,” katanya. - al-Arabiya

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters