Jom Buat Duit

Tuesday 3 April 2012

Lebih 3,000 militan di Thailand

YINGLUCK (berbaju putih) berucap kepada penduduk selepas beliau melawat lokasi letupan bom di Hatyai semalam.

BANGKOK - Thailand berjuang menentang lebih 3,000 militan Islam yang melancarkan perang gerila di selatan negara berkenaan, kata Ketua Tentera, Jeneral Prayut Chan-O-Cha semalam.
Beliau membuat kenyataan itu selepas beberapa militan melancarkan serangan bom kereta yang menyebabkan 14 orang terbunuh dan ratusan lagi cedera pada Sabtu lepas.
"Terdapat sekitar 300 anggota berpangkat ketua, 3,000 anggota biasa dan sekitar 10,000 penyokong mereka," kata jeneral itu.

Namun, katanya, bilangan militan semakin berkurangan ekoran sejumlah tangkapan yang dilakukan oleh pihak berkuasa.

Prayut turut meminta orang ramai supaya bertenang ekoran serangan yang berlaku pada hujung minggu lalu yang disasarkan ke atas sebuah hotel pelancongan popular di bandar Hatyai sekali gus mencetuskan kebimbangan ketika rakyat bersiap sedia untuk menyambut perayaan tahun baru, Festival Songkram pada pertengahan bulan ini.

"Jangan panik kerana ia menjadi matlamat kumpulan-kumpulan militan," katanya.
Prayut menyatakan demikian kepada pemberita sebelum beliau mengiringi Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra melawat Hatyai yang merupakan bandar terbesar di selatan Thailand.
Serangan bom kereta di hotel berkenaan mencetuskan kebakaran yang menyebabkan tiga orang terbunuh manakala lebih 400 yang lain cedera.

Serangan itu berlaku sekitar sejam selepas beberapa bom kereta meragut nyawa 11 orang dan mencederakan 100 lagi di bandar Yala, tidak jauh dari sempadan Thai-Malaysia.
Serangan ke atas hotel berkenaan menandakan militan-militan di selatan Thai kini memperhebatkan serangan selepas melancarkan penentangan terhadap kerajaan Thailand pada 2004. - AFP

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters