Jom Buat Duit

Tuesday 24 April 2012

Lisa lebih selektif bukan sebab Yusry


SELEPAS bernikah dengan pengarah, pelakon dan anggota KRU, Yusry Abdul Halim pada Februari lalu, aktres manis Lisa Surihani mengakui kehidupannya kini berjalan normal seperti pasangan berkahwin yang lain. Malah sehari selepas pulang daripada berbulan madu ke Eropah pada Mac lalu, dia dan Yusry terus kembali bekerja.
Lisa yang dihubungi Kosmo! baru-baru ini bercerita tentang perkembangan terkininya, selain memberitahu selepas bernikah, dia mahu menjadi lebih selektif terhadap tawaran berlakon yang datang kepadanya.
Kosmo!: Apa perkembangan terkini Lisa?
LISA SURIHANI: Sekarang saya sedang dalam penggambaran filem terkini saya iaitu Dendam Orang Mati yang dijadualkan berakhir pada 8 Mei ini. Ia merupakan filem arahan Jason Chong dan menjadi filem seram serius yang pertama buat saya. Saya memegang watak Lena, seorang gadis yang baru tersedar dari koma dan menjadi amnesia, tetapi dalam masa yang sama telah diganggu oleh makhluk halus yang mahu membalas dendam. Selain saya, filem ini turut dibintangi oleh Fizz Fairuz, Miera Liyana dan Mustapha Kamal.

Maksudnya, Lena adalah satu karakter yang mencabar bagi anda?
Ya. Sejujurnya, pada pertama kali ditawarkan watak ini, saya tidak yakin mampu membawanya kerana ia agak kompleks, apatah lagi saya perlu berlakon sebagai orang yang hilang ingatan dan perlu tidak terlalu 'berlakon'. Watak Lena itu sendiri telah menjadi cabaran yang besar buat saya. Oleh kerana agak risau, saya telah meminta aktres Fauziah Nawi untuk membantu saya selama dua minggu bagi menyelami watak tersebut. Walaupun saya tidak yakin pada mulanya, namun saya memegang prinsip bahawa saya perlu mencuba sesuatu yang baharu kerana jika saya tidak mencuba, saya tidak akan tahu kemampuan saya. Jadi saya kena cuba sesuatu yang baharu dan melakukannya dengan baik.
Apabila anda sudah mula mencabar diri sendiri dengan mengambil watak yang anda tidak yakin, adakah selepas ini anda akan menjadi lebih selektif?
Saya memang mahu lebih selektif selepas ini sebab ia penting untuk perjalanan karier saya. Saya juga mungkin tidak mahu terlalu kerap membawa karakter yang sama supaya ada variasi dalam lakonan saya.
Adakah anda menjadi lebih selektif kerana telah memegang status isteri?
Jangan salah faham, saya menjadi semakin selektif selepas bernikah adalah atas kemahuan saya sendiri. Sejujurnya, Yusry sangat menggalakkan saya bekerja, malah tak ada larangan dalam saya bekerja dan saya diberi keizinan oleh Yusry untuk terus aktif.

Boleh definisikan soal selektif anda?
Mungkin saya hanya akan terbabit dengan tiga atau empat filem sahaja setahun. Drama pula, saya masih menunggu perbincangan selanjutnya dengan pihak Astro kerana saya masih menjadi wajah eksklusif mereka. Tapi sebenarnya kalau diberi peluang, saya mahu menjadi hos untuk program bual bicara kerana saya memang meminati bidang pengacaraan.

Anda dan Yusry telah terlibat dengan program Teach For Malaysia (TFM) Week yang bermula dari 16 April sehingga 20 April lalu, bagaimana anda melihat tahap pendidikan generasi baharu ini?
Secara peribadi saya melihat ia sebagai sebuah program yang bagus. Walaupun kami bukan guru, tapi kami teruja kerana dapat membantu dan berkongsi ilmu dengan mereka. Saya tidak boleh memberi pandangan tentang tahap pendidikan generasi baharu kita kerana saya hanya pergi ke sebuah sekolah, malah sistem pendidikan di setiap sekolah seperti sekolah kerajaan, separuh kerajaan dan swasta berbeza. Tapi daripada apa yang saya perhatikan, banyak murid yang tidak menyedari potensi dalam diri mereka. Jadi kita kena bantu mereka supaya menyedari potensi diri dan menjadi lebih vokal.
Bagaimana anda membahagikan masa antara kesibukan di lokasi dan tugas sebagai isteri?
Memandangkan saya dan Yusry berada dalam industri yang sama, kami faham antara satu sama lain dan ia memudahkan kami. Malah buat masa ini, kami belum mempunyai kediaman sendiri, sebaliknya akan bertolak ansur tidur di kediaman keluarga Yusry atau keluarga saya, mengikut jadual kerja dan kesenangan kami.

Selepas lebih sebulan berkongsi hidup dengan Yusry, apa sahaja sikap suami yang selama ini tidak diketahui, mula ditonjolkan?
Tiada, sebab saya rasa sejak bercinta, Yusry tidak pernah menyembunyikan sifat dan sikap dirinya yang sebenar. Selain memang seorang yang kelakar, Yusry juga sangat rajin, kemas dan pembersih. Ya, semua sifat-sifat itu telah lama saya tahu dan setakat ini tiada 'penemuan' baharu tentang sifatnya yang saya tidak ketahui sebelum ini.
Soalan terakhir, bagaimana dengan perancangan keluarga. Adakah anda sudah hamil?
Saya belum hamil. Belum ada rezeki, tapi kami memang tidak merancang.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters