Jom Buat Duit

Sunday 22 April 2012

Mazlan tidak berkira bayaran

MAZLAN muncul dengan single pertamanya Ayumu Merisaukan Aku

MAZLAN HAMZAH sedaya upaya mahu mencuri perhatian khalayak. Bajanya terus ditabur agar lekas tumbuh dan terus matang sebagai seorang penyanyi berjaya.

Agak terlewat tampil dengan lagu single pertama ketika berada pada usia 31 tahun, Mazlan bagaimanapun tidak menoleh ke belakang. Apa yang difikirkannya, pendengar harus cepat mesra dengan lagu nukilan komposer Saari Amri itu.

"Harap-harap orang ramai dapat terima single pertama saya yang berjudul Ayumu Merisaukan Aku. Lagu itu baru sahaja dikeluarkan pada penghujung Disember lalu.
"Melihatkan respons yang saya terima, ada yang memuji dan ada juga yang mengkritik," katanya membuka bicara.

Namun, usaha mempromosi diri menjadi sia-sia jika Mazlan tidak mampu berkerja. Belum sempat berasa dunia popular, Mazlan berdepan ujian besar. Nikmat suaranya tiba-tiba ditarik seketika.

Ketika itu, lagu pengenalannya baru sahaja sebulan diuar-uarkan kepada pendengar. Kelunakan suaranya tiba-tiba berubah menjadi serak sehinggalah Mazlan tidak dapat berdendang lagi.
"Masa itu lagu single tersebut baru sebulan dilancarkan. Selepas demam dan suara serak berterusan, akhirnya saya tidak dapat menyanyi. Suara tersekat, nak bercakap pun susah.

"Pada Februari dan Mac lalu saya terpaksa berehat kerana doktor mengesahkan terdapat ketumbuhan pada kotak suara yang mengganggu pertuturan saya. Banyak tawaran nyanyian terpaksa ditolak," cerita Mazlan yang mempertaruhkan lagu berentak balada.

Nyata semangat membuak-buak untuk menjenamakan diri Mazlan sedikit meluntur selepas pancaindera itu mengalami kecederaan.

Namun, pembedahan membuang ketumbuhan yang dijalankan pada penghujung Mac lalu memberi sedikit harapan buat Mazlan untuk terus memperkukuhkan jenamanya.
"Jujurnya, ketika itu saya memang berasa patah semangat kerana tidak dapat menyanyi. Tetapi saya bersyukur kerana pembedahan itu dapat mengembalikan suara saya.
"Apa pun saya jadikan ia sebagai pengajaran agar sentiasa berwaspada daripada sebarang ujian mendatang. Lagipun kesakitan itu hadir ketika saya baru beberapa bulan menjadi penyanyi," ujar anak kelahiran Pulau Pinang itu.

Membuka lembaran baharu selepas ditimpa kesakitan, Mazlan kini memacu momentum lebih kuat agar apa yang telah terlepas dikutip semula.
Tidak berkira soal bayaran yang diterima, Mazlan sebolehnya tidak menolak mana-mana tawaran persembahan. Sedar dengan status sebagai orang baharu, baginya nilai sebuah pengalaman mengatasi nilai wang ringgit yang diterimanya.
"Saya tetap menerima apa-apa tawaran daripada mana-mana penganjur walaupun menjemput saya dengan percuma ataupun diberikan token sahaja. Sebagai seorang yang baru bertapak, itulah yang harus saya telan.
"Tetapi saya harap agar penganjur sedar dengan apa yang telah saya lakukan itu, sekurang-kurangnya diberikan bayaran setimpal walaupun nama saya baru mula bertapak," katanya yang mempunyai pengalaman menjadi penari selama 14 tahun.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters