SHAH ALAM – Operasi mencari dan menyelamat (SAR) yang kini tertumpu
Lautan Hindi, berdepan cabaran sukar memandangkan situasi lautan itu
yang ganas, kata bekas Juruterbang Penerbangan Serantau MAS, Datuk
Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussein.
Ujarnya, ketinggian ombak yang boleh mencecah 40 kaki dengan angin kuat
menambah kesukaran mencari serpihan objek yang dikaitkan dengan MH370
yang hilang sejak 8 Mac lalu.
Keletihan pihak SAR dan daya ketahanan kapal mampu bertahan dalam misi terbabit perlu diambil kira.
“Mereka keletihan berdiri di tingkap dengan keadaan pesawat
bergoyang-goyang. Dari pangkalan ke kawasan itu juga mengambil masa
empat jam, ditambah waktu pergi balik menjadi lapan jam.
“Dengan kapasiti minyak yang ada, mungkin ada dua jam sahaja untuk
mencari,” katanya dipetik dalam wawancara bersama Astro Awani.
Dalam pada itu, mengulas pendedahan transkrip pesawat didedahkan oleh
akhbar Britain, Daily Telegraph, Nik Ahmad Huzlan menganggap ia
meragukan dan sebagai bahan jenaka.
Menurut beliau, tiada istilah seumpama itu digunakan oleh juruterbang
untuk berkomunikasi dengan menara kawalan kerana terma yang digunakan
lebih teratur, tepat, padat dan mengikut perundangan.
Jelas beliau, lebih meragukan apabila transkrip itu berdasarkan versi
bahasa Mandarin daripada terjemahan bahasa bahasa Inggeris dengan
salinan asal tidak dedahkan.
“Kita tidak bertutur secara beramah mesra dalam komunikasi penerbangan
kerana banyak kapal terbang nak guna radio, dan akan ‘jammed’ dan tidak
ada peluang orang lain.
"Bahasa yang digunakan juga bukan bahasa juru terbang, tetapi bahasa
imaginasi orang yang nak jadi juruterbang sehingga masyarakat fikir
inilah bahasa yang diguna pakai sedangkan tidak,” katanya.
Beliau juga berkata, keadaan matahari di sana yang condong dan
mewujudkan bayang-bayang walaupun di waktu tengah hari merumitkan lagi
pencarian menggunakan mata kasar.
Ujar beliau, radio ada ungkapan dan terma tertentu dan mereka perlu menjalani ujian.
Beliau juga berkata, tidak ada keperluan kepada DCA untuk memberikan
pita rakaman itu kepada forensik antarabangsa untuk disiasat.
Butiran perbualan kokpit MH370 bermula dari saat berlepas jam 12.36
pagi hingga mesej terakhir 1.19 pagi pada 8 Mac itu didedahkan oleh,
laporan akhbar Daily Telegraph.
Laporan itu mendedahkan transkrip komunikasi juruterbang bersama menara
kawalan dan lain-lain pengawal trafik udara bermula Boeing 777-200
milik MAS berlepas dari landasan hingga kedudukannya di Laut China
Selatan.
Ia juga termasuk pertukaran dari satu lokasi dan juga perkataan
terakhir pembantu juruterbang, Fariq Abdul Hamid, “All right good
night”.
No comments:
Post a Comment