Jom Buat Duit

Saturday 17 March 2012

13 tahun sedut habuk



PENDUDUK mengadakan demonstrasi bagi membantah kewujudan sebuah kilang simen berhampiran perumahan mereka di Meru, Klang semalam. 


KLANG - Kehidupan kira-kira 800 keluarga di dua buah taman perumahan di sini terjejas berikutan habuk dan bunyi bising ekoran kegiatan puluhan lori mengangkut simen berdekatan kediaman mereka sejak 13 tahun lalu.

Penduduk di Taman Daya Maju dan Taman Daya Meru Fasa 1 dan 2 terpaksa menutup tingkap setiap kali lori keluar dari kilang simen yang terletak kira-kira 50 meter dari rumah penduduk melalui Jalan Dahlia.

Kilang simen yang beroperasi 24 jam itu turut mengganggu ketenteraman penduduk.
Pengerusi Persatuan Penduduk Taman Daya Maju, Mohamad Haswar Ehwan berkata, masalah itu dialami sejak mereka menduduki kawasan itu pada 2006 dan ia telah dimaklumkan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT), Jabatan Alam Sekitar (JAS) Shah Alam dan Pejabat Tanah Daerah (PTD) Klang.

"Kita diberitahu bahawa pihak berkuasa telah mengarahkan kilang terbabit berpindah, namun sehingga kini pengurusan kilang enggan berbuat demikian.
"Malah, JAS Shah Alam pernah meminta ia memberhentikan operasi kerana bunyi bising tetapi kilang itu tetap dibuka seperti biasa," katanya.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters