Jom Buat Duit

Thursday 3 May 2012

'keranda terbang'



GAMBAR fail menunjukkan jet MiG-21 berlepas dari sebuah pangkalan Tentera Udara India di Kalikunda, India pada 29 September 2011. - AFP


NEW DELHI - Koleksi jet pejuang MiG buatan bekas negara Kesatuan Soviet (USSR) dilaporkan tidak popular dalam kalangan juruterbang Tentera Udara India sehingga ia digelar 'keranda terbang' oleh mereka.

Gelaran memalukan itu dibuat ekoran banyak kemalangan melibatkan jet MiG berlaku sejak beberapa dekad lalu.

Menteri Pertahanan, A.K. Antony berkata, terdapat 482 nahas udara melibatkan pelbagai jenis MiG sejak 30 tahun lalu.
"Sepanjang tempoh tersebut, seramai 171 juruterbang, 39 orang awam, seorang kakitangan perkhidmatan dan seorang kru udara telah kehilangan nyawa," kata Antony kepada Parlimen India semalam.
Menurutnya, India memiliki 873 buah pesawat MiG pelbagai jenis yang masih beroperasi.
Pengunaan pesawat MiG oleh India bermula pada tahun 1966 dengan pembelian jet pemintas MiG-21 dan jet berkelajuan tinggi MiG-25.

Tentera udara India turut menggunakan jet serangan darat MiG-27 diikuti generasi keempat jet pejuang MiG-29.

Pakar-pakar menyatakan, majoriti nahas yang berlaku melibatkan jet MiG-21.
Lebih 50 buah negara menggunakan jet itu sejak ia dibangunkan oleh USSR dalam tahun 1950-an.
Kemalangan melibatkan MiG-21 yang kerap berlaku turut menjadi inspirasi untuk penerbitan filem Bollywood, Rang De Basanti pada 2006.

Pada tahun 2003, saudara mara seorang juruterbang MiG-21 yang terbunuh berkempen supaya pihak tentera tidak lagi menggunakan pesawat lama berkenaan.
Pemerintah India merancang menggantikan jet MiG dengan 123 buah pesawat tempur moden dalam urus niaga bernilai AS$12 bilion (RM36.37 bilion).

Firma Perancis, Dassault Aviation memperoleh hak rundingan untuk menjual pesawat Rafale kepada India pada Januari lalu. - AFP

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters