Jom Buat Duit

Thursday 12 April 2012

Ditabal dengan penuh istiadat



TUANKU Abdul Halim mengucup Keris Panjang Diraja yang juga dikenali Keris Kerajaan pada pertabalan baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14 di Istana Negara semalam.


KUALA LUMPUR - Dengan sempurnanya lafaz ikrar sebagai Ketua Negara, Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah, 84, selamat ditabal sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14 pada satu upacara penuh istiadat kebesaran Raja-Raja Melayu di Istana Negara semalam.

Sebaik selesai kemuncak istiadat itu, tiupan nafiri dan paluan nobat dengan lagu 'Perang' bergema di Balairong Seri dan para hadirin berdiri serta melaungkan 'Daulat Tuanku' sebanyak tiga kali diketuai pemangku Datuk Maharaja Lela, Azwan Effendy Zairakithnaini.

Serentak itu juga, tembakan meriam 21 das dilepaskan dan lagu Negaraku dimainkan oleh Pancaragam Pusat Tentera Udara Diraja Malaysia diketuai Lt. Sabri Abdullah.

Istiadat pertabalan yang berlangsung penuh warna-warni itu disaksikan kira-kira 900 orang tetamu termasuk Raja-Raja Melayu dan Permaisuri masing-masing, wakil-wakil Raja-Raja Melayu, Yang Dipertua-Yang Dipertua Negeri, Perdana Menteri, menteri-menteri Kabinet dan isteri masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters