Jom Buat Duit

Sunday 12 August 2012

Pegang nasihat pelakon senior - Talha Harith

BERKETINGGIAN 174 sentimeter, fizikal anak muda dari Johor Bahru (JB) itu masih dalam fasa mencari pengaruh seni. Dua tahun menerokai bidang lakonan secara serius, Talha Harith kini bersayap untuk terbang lebih tinggi, lebih berkeyakinan menggapai cita-cita.

“Saya anggap diri saya sebagai pelakon yang serius apabila tamatnya pengajian saya di Aswara (Akademi Seni Warisan dan Budaya Kebangsaan). Secara peribadi, rasanya saya mula dikenali menerusi siri Tudung Ekspres tapi ramai yang mengingati saya menerusi Juvana. Dalam drama bersiri Juvana, saya cuma muncul dalam dua episod sahaja, tapi bila orang ingat saya dengan siri itu, saya gembira,” katanya menyimpul senyum.

Sambil merendah diri menyedari rupa parasnya tidak meletakkan dirinya dalam kategori jejaka tampan, namun berdasarkan cerita dari mulut jejaka berusia 22 tahun itu, dia kelihatan tidak perlu berwajah jambu untuk diminati.

“Asalnya saya mahu jadi pensyarah. Saya sendiri pernah mengajar asas lakonan, tapi minat untuk berlakon tak boleh dipendam. Setakat ini saya boleh berbangga kerana dikenali dengan titik peluh sendiri. Saya pegang nasihat pelakon senior seperti Namron, Beto dan Bront Palarae. Kata mereka, pelakon bukan artis. Nasihat itu saya akan pegang sampai bila-bila,” katanya,

Tambah Talha: “Saya baru berlakon untuk dua tahun dan saya sudah sampai ke tahap ini. Setidak-tidaknya, saya dapat watak utama untuk lebih 10 buah drama termasuklah di RTM, Astro dan TV3, sedangkan ramai lagi kawan saya di luar sana yang belum berpeluang. Tanah Kubur menjadi rekod drama paling panjang setakat ini dan akan bersambung lagi ke musim kelima selepas ini.”

Dalam Tanah Kubur, Talha memegang peranan sebagai Izal, pemuda kampung yang tiada arah hidup tetapi menjadi orang kepercayaan Tok Adi, lakonan Nasir Bilal Khan.

“Asalnya saya anak yatim piatu tapi setelah ditangkap kerana mencuri batu nisan, Tok Adi tidak mahu saya diserahkan kepada polis, dia mahu saya diberi peluang dan dididik. Berlakon dengan abang Nasir juga satu peluang besar buat saya,” katanya.

Talha mula bercuti dua hari lebih awal untuk menyambut hari raya di JB bersama keluarga. Dia akan kembali semula ke ibu kota pada 24 Ogos untuk menyambung penggambaran di lokasi drama bersiri Darjat bersama Ika Nabila dan Syazwan Zulkifly.
“Penonton mungkin akan bencikan saya dalam drama itu, saya harap itu sebuah lagi drama yang akan meninggalkan impak untuk semua,” katanya.

Untuk siaran sepanjang musim raya, tahun 2012 mencipta rekod peribadi buat Talha apabila diberi kepercayaan untuk muncul dalam tiga buah drama raya.
“Saya akan muncul dalam Mencari Lailatul Qadar di Oasis, Nur Fitri (TV9) dan Fiksi Fixie (Astro).

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters