Jom Buat Duit

Saturday 18 August 2012

Kejar ganjaran Ramadan, rai kemenangan raya - Siti Nurhaliza

IRONI, sudah saban tahun Datuk Siti Nurhaliza berkongsi cerita Ramadan dan Aidilfitrinya kepada khalayak. Ini bukan tahun pertama, tetapi sudah memasuki tahun ke-18, sejak beliau pertama kali menjadi penyanyi pada tahun 1995.

Saban tahun, tanpa jemu beliau ditanya dan menjawab persoalan raya. Namun setiap kali disua topik yang serupa, mata bintang tersohor ini sentiasa bersinar dan teruja bercerita. Sama seperti tahun ini.
Siti rancak bercerita tentang nikmat Ramadannya. Beliau yang kini berada di tanah suci Mekah sejak 9 Ogos lalu memberitahu, Ramadan yang paling digemarinya tentulah sewaktu zaman kanak-kanak.
"Kalau dapat putar waktu, saya ingin kembali ke zaman kanak-kanak. Berpuasa pada zaman kanak-kanak lain keseronokannya.

"Selain sibuk berniaga dan bertemu ramai orang sewaktu menjual kuih, saya juga akan dapat habuan duit upah sebab berpuasa penuh. Selalunya mak akan bagi kami upah bergantung kepada berapa banyak hari kami berpuasa. Sebagai kanak-kanak, itu adalah hadiah sebelum raya yang dinanti-nanti," cerita Siti bersulam tawa.

Sementara apabila meningkat dewasa, persepsi Ramadan Siti sudah berubah. Ia tidak sekadar bulan untuk mengumpul upah dan menjaja kuih, sebaliknya digunakan sepenuhnya sebagai bulan menambah amal ibadat.

Lebih-lebih lagi selepas beliau diberi keizinan Allah untuk sering bertamu ke tanah suci kota Mekah. Cerita Siti, Kaabah selalu menggamit rasa untuk beliau kembali ke sana.
"Alhamdulillah, sejak lebih lima tahun lalu, saya dan suami, Datuk Khalid, berkesempatan kembali menunaikan umrah pada bulan Ramadan.

"Kaabah adalah perkara teragung dan selalu menggamit saya untuk beribadat di hadapannya setiap kali Ramadan. Selalu kita sujud pada sejadah dengan gambar Kaabah, tetapi di Mekah, Kaabah berada di depan mata kita, Subhanallah.

"Bukan saya menafikan ibadat umrah pada bulan lain, tetapi nikmat dan suasana berada di Mekah pada bulan Ramadan cukup berbeza," ujarnya bersungguh-sungguh.
Tambah Siti, suasana berbuka puasa walau hanya dengan menikmati yougart dan kurma serta tidak mewah seperti di Malaysia, itu antara perkara yang menjadi satu kerinduan dan kepuasan buatnya setiap kali berada di sana.

Katanya lagi: "Di sana (Mekah) juga, manusia itu sama, tak mengenal darjat, selebriti atau siapapun kita. Semua berlumba-lumba membuat ibadat. Sebab itu saya sentiasa menunggu Ramadan supaya saya akan terus dapat dijemput ke sana."
Percutian waktu raya
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
SITI gembira kerana tahun ini beliau dan suami sekali lagi dapat berpuasa di Mekah.

Beralih cerita tentang sambutan Aidilfitri, Siti memberitahu beliau hanya akan berhari raya di Kuala Lumpur pada hari pertama memandangkan beliau dan suami pulang ke tanah air sehari sebelum raya.
"Kami akan berhari raya di Kuala Lumpur dahulu, sebelum memutuskan untuk pulang berhari raya di kampung saya dahulu iaitu Kuala Lipis, Pahang, atau sebelah suami di Kedah," ujarnya.
Ditanya tentang tradisi masa kini yang menyaksikan semakin ramai memilih untuk melancong pada hari raya berbanding pulang ke kampung halaman, Siti melontar persepsi dengan bernas.

Beliau melihat perkara tersebut dilakukan atas sebab dan pilihan masing-masing.
Ujarnya, mungkin segelintir orang yang memilih melancong sewaktu hari raya kerana sudah tidak mempunyai orang tua, justeru melancong menjadi pilihan untuk merapatkan hubungan kekeluargaan yang ada.

"Bagaimanapun, untuk saya, hari raya tak lengkap kalau tak pulang ke kampung. Alhamdulillah, sehingga hari ini, saya dan keluarga tidak pernah lagi pergi melancong pada hari raya.
"Suami juga amat mementingkan sambutan raya di kampung. Raya kami jadi sempurna dengan beraya di kampung," ujarnya yang menjadikan musim perayaan sebagai medan bertemu sanak saudara kerana kesibukan pekerjaan masing-masing.

Diminta memberi satu perkara yang tidak pernah terlepas daripada menyentuh kalbunya, Siti pantas menjawab saat mendengar takbir raya dan sesi bermaafan bersama keluarga.
Hal itu ujar Siti lagi adalah satu momen klasik yang hanya dirasai setahun sekali.

Kosmo

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters