Jom Buat Duit

Friday 13 April 2012

Rita Rudaini Bersedia jadi ibu tunggal



SETELAH empat bulan ditinggalkan tanpa mendapat sebarang nafkah, akhirnya pelakon popular Rita Rudaini Mokhtar terpaksa menerima hakikat bahawa dia akan diceraikan oleh suaminya iaitu Aidil Zafuan Abdul Radzak, 25.
Lebih perit, dia menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada suami yang sudah memfailkan penceraian mereka sehari sebelum dia menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke-36.
Biarpun terpaksa menelan hakikat yang dia bakal diceraikan oleh suaminya pada bila-bila masa, ternyata pelakon yang pernah popular menerusi filem Mami Jarum itu masih mampu kelihatan tenang.
Malah, sewaktu meraikan majlis ulang tahunnya yang diadakan di Hotel Royale Chulan, Kuala Lumpur baru-baru ini, Rita masih mampu tersenyum dan kelihatan ceria melayan para tetamu yang hadir.
Semasa diberi peluang untuk menyampaikan ucapan di hadapan tetamu sempena majlis ulang tahunnya itu, pelakon berkenaan memberitahu ia merupakan kali pertama dia meraikannya secara besar-besaran.
"Sebenarnya bukan senang untuk saya mengumpulkan ahli keluarga, rakan-rakan, pihak media dan peminat dan saya rasa sudah tiba masanya untuk saya bersama anda semua bersama-sama meraikan hari ulang tahun kelahiran saya.

"Apa sahaja dugaan dan cabaran yang melanda terhadap diri saya sekarang, paling penting saya masih mempunyai kedua-dua orang anak yang menjadi kekuatan untuk saya meneruskan kehidupan," ujarnya.
Menurut Rita, selama ini dia tidak pernah meraikan sambutan ulang tahunnya dalam sebuah majlis yang besar serta menganggap ia merupakan hadiah yang paling bermakna buat diri saya.
"Lagipun tujuan saya menganjurkan majlis ini adalah untuk meraikannya bersama rakan-rakan dan peminat yang telah banyak menyokong semenjak saya terbabit dalam industri seni.
"Saya juga sangat berterima kasih dengan beberapa orang pengarah yang banyak memberi tawaran berlakon serta rakan media yang masih memberi peluang kepada saya, meskipun sebelum ini saya pernah dipulau oleh mereka," ujarnya yang kelihatan cukup jelita dengan kuntuman bunga mawar yang didandan kemas di kepalanya.

Dilihat tenang pada mulanya ketika menjawab setiap soalan daripada para wartawan yang hadir, akhirnya Rita yang mengakui sukar untuk mengalirkan air mata tidak dapat menahan sebak apabila diasak dengan persoalan tentang sensasi rumah tangganya yang tidak pernah surut sehingga akhirnya berpenghujung dengan sebuah penceraian.
Kosmo!: Adakah anda terkejut apabila menerima SMS Aidil yang mengatakan dia sudah memfailkan penceraian?

RITA mendukung Airit Rayyan Rizqin sewaktu meniup kek ulang tahun ke-36nya semalam.
 
Rita: Sebenarnya saya memang sudah jangka perkara ini akan berlaku dan tidak terkejut apabila Aidil menghantar SMS kepada saya dan memberitahu dia sudah menfailkan penceraian.
Sebelum ini kami berdua hampir bercerai, tetapi perkahwinan kami dapat diselamatkan. Kini, saya sudah tawar hati dengannya dan reda sekiranya suami mahu berpisah dengan saya.
Setelah apa yang berlaku, adakah anda menyesal mendirikan rumah tangga dengan Aidil?
Bagi saya tiada istilah menyesal kerana saya percaya segala yang berlaku ini sudah ditentukan oleh Allah. Lagipun saya berkahwin dengannya semata-mata kerana cinta dan bukan kerana duit atau harta. Sehingga saya sanggup menanggung risiko untuk bernikah dengannya di Songkla, Thailand dan kemudian dipulau pula oleh rakan-rakan media. Kemudian saya korbankan kerjaya untuk memberi tumpuan kepada keluarga dan saya lakukan ini semata-mata kerana cinta dan sayang terhadap suami.
Jadi, anda kecewa dengan sikap suami?
Sudah tentu saya kecewa kerana sebagai isteri sudah tentu saya memerlukan seorang suami yang berfikiran matang dan menjadi pelindung kepada keluarga. Bukan terus menghilangkan diri sekiranya menghadapi sebarang masalah. Lebih-lebih lagi dia lari meninggalkan saya dan anak-anak tanpa sesen pun. Dulu, saya boleh bersabar dengan sikapnya kerana saya seorang diri, tapi kali ini saya tidak boleh bersabar kerana dua anak saya turut terbabit dengan masalah kami. Saya rasa dia macam dayus bila tinggalkan kami begitu sahaja.

Mungkin masalah ini berpunca daripada faktor usia Aidil yang terlalu muda dan jurang usia kalian?
Ini bukan soal orang tua atau lelaki muda. Ini soal bagaimana kita boleh menggunakan akal kita dengan bijak. Ada juga orang tua tapi tak berakal dan sebaliknya.
Sekiranya pihak Aidil mahu membuat tuntutan hak penjagaan anak, apa yang akan anda lakukan?
Ingin saya tegaskan yang saya akan lawan dengan apa cara sekalipun dan saya akan pastikan anak-anak akan terus bersama saya. Setelah apa yang berlaku ini biarlah mereka membesar di bawah tanggungjawab saya, namun saya tidak akan menghalang sekiranya suami ingin bertemu mereka. Jika dia berani, dia lawanlah sebab kalau dia boleh lari tinggalkan kami anak-beranak, macam mana kalau dia mengambil hak jagaan anak-anak dan kemudian bila ada masalah, adakah dia akan meninggalkan mereka seperti sebelum ini?
Bagaimana pula hubungan dengan ibu dan bapa mertua?

PENYOKONG setia. Rita bersama bapanya Johari Junid dan ibunya Basariah Ibrahim serta dua anaknya, Airit Rafqa Arjuna (dukung) dan Airit Rayyan Rizqin.


Sewaktu masalah rumah tangga kami selesai dahulu, hubungan saya dengan keluarga mertua semakin baik. Malah, saya ada bertemu dengan ibu dan bapa mertua dan mereka juga melayan saya dengan baik. Mengenai keluarga saya pula mereka sememangnya tidak masuk campur dalam hal ehwal rumah tangga saya. Cuma mereka ada juga memberi sedikit nasihat agar masalah yang saya hadapi ini dapat diselesaikan.

Apakah perancangan anda selepas bercerai nanti?
Saya akan kembali aktif berlakon semula kerana mahu mencari rezeki untuk membesarkan kedua-dua anak saya iaitu Airit Rayyan Rizqin, 3, dan Airit Rafqa Arjuna, 1. Walau apapun yang terjadi, saya mahu kedua-dua anak saya membesar di bawah jagaan saya. Sepanjang saya berhadapan dengan pelbagai masalah, hanya anak-anak yang menjadi kekuatan dalam diri saya. Lagipun saya yang sentiasa bersama mereka kerana suami sering sibuk dan selalu tidak ada masa bersama keluarga.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters