DIALAH mustika hati rakyat Malaysia, pencinta sejati irama
tradisional dan dialah Datuk Siti Nurhaliza. Hadir mempersembahkan
rendisi irama nusa bangsa berpaksi tradisional dalam olahan segar,
Konsert Lentera Timur Siti Nurhaliza bersama Orkestra Tradisional
Malaysia (OTM) suatu kejayaan besar!
Overture Sedayung Pak Yong dan Ala Donde membuka tirai persembahan
Konsert Lentera Timur Siti Nurhaliza kali ini. Mungkin bagi peminat
tegarnya yang mengikuti perkembangan Siti menjelang konsert di laman
sosial Instagram dapat melihat beberapa siri latihan bersama kumpulan
Makyung yang dipimpin oleh Rosnan Rahman.
Ya, benar bagai ditelah, penonton dapat menyaksikan aksi Siti
ber‘Makyung’ pula menyarung persalinan lengkap persembahan teater
tradisional itu.
Ironi membuka alunan sulung lagu yang pernah menjulang namanya dalam
dunia irama tradisional pada tahun 2003, Siti menyusun langkah dari
puncak pura lentera seperti mana judul konsert yang dipilihnya kali ini.
Sesuai dengan makna Nirmala itu sendiri yang bermakna suci bersih dan
tidak ternoda, lagu pertama yang dipetik daripada album Sanggar Mustika
itu membawa penonton kali ini melalui fasa demi fasa bersama warna
gemilang sehingga penghujung konsert dua jam itu.
Sentuhan kenangan
Buat penonton yang pernah menyaksikan persembahan Siti Nurhaliza In
Concert At Royal Albert Hall London tahun 2005, persembahan lagu Kurik
Kundi, Mahligai Permata dan seleksi Joget Kasih Tak Sudah serta Joget
Pahang mampu mengimbau kembali momen indah itu.
Cuma kali ini Siti menghadiahkan lebih lagi kepada peminatnya di
Malaysia dalam erti kata dinamik vokal dan kemeriahan persembahan yang
diiringi Artistana Istana Budaya dan Badan Seni Budaya PDRM.
Menerusi lagu Bunga Melur yang dijadikan paduan medley, kata Siti itu
lagu bidalan dirinya oleh arwah bapanya, Tarudin Ismail: “Ini lagu
kegemaran arwah ayah Siti. Katanya, Bunga Melur adalah diri Siti dan
setiap kali menyanyikan lagu ini Siti akan terkenangkan arwah.”
Melankolika malam Konsert Lentera Timur ditusuk pilu dengan medley
Orang Merajuk disusun indah dalam rona lagu Patah Hati, Janji dan Kau
Pergi Tanpa Pesan yang menurut Siti merupakan kegemaran ibunya sendiri,
Siti Salmah Bachik.
Konsert kali ini jujur, hadiah daripada hati Siti Nurhaliza kepada
peminat yang bersifat peribadi. Lantas kata Siti, pilihan lagu yang
dibuat menyemai kenangan yang ingin dikongsikan kepada pendukung karier
seninya selama ini.
“Siti menyampaikan lagu yang lebih ada kenangan dalam hidup Siti,
biarpun banyak lagi rangkaian lagu Melayu asli dan tradisional yang
serasi dengan nama saya seperti Seri Mersing tapi inilah 35 buah lagu
hadiah Siti kepada peminat,” ujarnya.
Buluh Perindu
Siti selesa berinteraksi dengan peminat. Usai konsertnya beberapa
bulan lalu di Dewan Filharmonik Petronas ada mungkin peminat sama yang
hadir ketagih dengan pesona dan aura yang dibawa isteri kepada usahawan
Datuk Khalid Jiwa itu.
Jika ditanya bagaimanakah suara buluh perindu, barangkali Sitilah
rujukan paling ideal. Ia tersemat magis serta notasi indah yang bisa
meruntun hati pendengar, tambahan pula dialun dalam puitis lirik
lagu-lagu irama tradisional yang serba indah.
Menarik mengenai konsert ini, Siti menyampaikan tiga buah medley
dalam konsep muzikal hasil kreativiti Pengarah Persembahan, Lokman
Ghani. Dimulakan dengan medley Masri Manis, Kaparinyo dan Sulam
Sembilan, kemudian diiringi medley Jangan Ditanya, Joget Kasih Tak Sudah
dan Joget Pahang.
Akhir sekali medley Bulan Yang Mesra, Empat Dara dan Hati Kama.
Mencuri tumpuan juga kemunculan empat wanita berkebaya nyonya yang
tampil dalam rangkaian lagu-lagu medley itu serta lagu yang dipetik
daripada album Seri Balas bersama Noraniza Idris, Ketawalah Lagi.
Klimaks persembahan barangkali boleh diberikan kepada kemunculan
Datuk M. Daud Kilau sekembalinya penonton di tempat duduk usai rehat
seketika. Menerusi lagu Cek Mek Molek, penyanyi berusia 74 tahun itu
memukau penonton dengan gimik persalinan baju demi baju selang setiap
rangkap.
Mungkin ada antara penonton yang mahukan Datuk M. Daud Kilau berduet
bersama Siti menerusi lagu Anak Seni tapi pemilihan lagu Laksamana Raja
Di Laut pun tidak asing dalam kalangan pencinta lagu-lagu Melayu asli.
Rendisi baharu
Siti terus mengulit penonton. Selain kata-katanya, ada sebuah kejutan
yang Siti sajikan kali ini. Biarlah Rahsia, ditulis sendiri liriknya
digubah iramanya bersama Melly Goeslow dan dimuatkan dalam salah satu
album terbaiknya sepanjang hayat, Transkripsi, Siti menjadikan lagu itu
dalam rendisi baharu iaitu tradisional!
Satu langkah bijak untuk Siti menangkap deria pendengar yang terlebih
lewat mengenalinya dalam muzik pop untuk lebih menghayati petikan dan
paluan alat-alat muzik tradisional. Malah, Siti dalam pada itu turut
menyanyikan balada patriotisme, Bahtera Merdeka dengan cara tersendiri.
Cuma mungkin penonton mahukan penyanyi nombor satu negara itu
menyarung persalinan tradisional atau paling tidak pun busana yang
diadun sedikit elemen klasik seperti yang dipersembahkan di buku
cenderamata. Tidak perlu dress meleret tapi berikan peminat keanggunan
dan seri Melayu itu sendiri.
Menutup tirai persembahan konsert, medley Balqis dan Ya Maulai antara
suntikan puncak terbaik dalam konsert ini. Mengingatkan kembali
keunggulan Siti dalam siri Anugerah Juara Lagu tahun 2000 dan 2001 biar
dipetik daripada album sama, Sahmura.
Sudah pasti Cindai, lagu yang memperkenalkan Siti Nurhaliza secara
total kepada seisi Malaysia 16 tahun lalu menjadi juadah manis pencuci
mulut terakhir Siti lantaran masih malar segar dan ‘berhantu’ hingga
kini.
Popaleh Weh, single terbaharu Siti yang membawa makna terhebat dalam
slanga negeri Pahang akhirnya menutup kisah sang lentera timur yang
masih berkerdipan kilaunya dalam konsert terbesarnya tahun ini. Tiada
kata yang mampu diungkapkan dengan kata-kata, namun bias cinta Siti
Nurhaliza akan selamanya kekal menginap ruang hati pemuja muzikaliti
beliau.
KOSMO
No comments:
Post a Comment