Jom Buat Duit

Sunday 2 September 2012

Rumah sewa ‘port’ maksiat

KEBEBASAN menginap di rumah sewa rumah berbanding menetap di asrama membuka peluang lebih luas kepada pelajar perempuan institusi pengajian tinggi (IPT) terbabit dengan gejala sosial, termasuk seks sebelum nikah hingga mengandung dan si lelaki pula menghilangkan diri.
Menyedihkan apabila siswi terbabit bukan hanya terlanjur sekali, sebaliknya melakukannya berulang kali dengan teman lelaki berbeza.

Biarpun pada kali pertama tercetus perasaan takut dan dibelenggu dosa, perasaan itu hanya bersifat sementara sebelum mengulangi maksiat acap kali bertemu sama ada di rumah sewa sendiri mahupun pasangan.
Penghuni Kem Modal Insan Kewaja (Kewaja) di Gombak dikenali sebagai Irah, 23, mengakui kehidupannya selepas tamat persekolahan agak sosial.

Apabila tinggal bersama kakak di Shah Alam selepas mendapat tempat di sebuah IPT di Selangor, perangai liarnya makin menjadi-jadi kerana ibu bapa yang selama ini memantau kegiatannya sudah jauh di mata.

Acap kali menjejakkan kaki ke kelab malam setiap hujung minggu dengan air kencing setan menjadi penghilang dahaga bersama teman, kehidupannya makin liar tanpa pengawasan ibu bapa.
Mahu mengharapkan kakak untuk memberi nasihat, perangai saudaranya itu pula jauh lebih liar, malah enggan mengendahkan hal peribadi Irah.

Tinggal di rumah sewa bersama kakak dianggap peluang keemasan kepadanya kerana tidak terikat dengan peraturan asrama universiti.
“Sebelum ini, saya hanya bersosial dengan minum arak dan kelab malam, tak terfikir pun bakal terjerumus dengan seks luar nikah. Mungkin faktor ingin mencuba, pujukan pasangan dan pengaruh kakak membuatkan saya lalai menjaga maruah diri.

“Rumah sewa bukan hanya dikongsi kami dua beradik, sebaliknya bersama teman lelaki kawan kakak serta pasangan masing-masing. Kakak sendiri melakukan maksiat, jadi dia tiada ‘suara’ untuk menasihati saya.

“Sebelum ini, saya kerap mengajak bekas teman lelaki ke rumah sewa untuk lepak dan bersembang, tapi bukan hanya kami berdua tetapi turut disertai teman lain. Malah, kami pernah ditangkap berkhalwat oleh jabatan agama negeri dan naik turun mahkamah, dua tahun lalu.

“Walaupun dikenakan denda mencecah RM3,000, ia gagal menghentikan aktiviti maksiat. Ibu bapa yang kecewa memberi amaran supaya kami dua beradik berpindah sebelum menetap di ibu kota.

“Sebenarnya pada usia 18 tahun, saya berzina dengan teman lelaki pertama tetapi tidak pernah mengandung. “Memegang konsep, ‘pandai makan, pandai simpan’, kami tidak pernah mengambil tahu hal masing-masing jika mengandung, melainkan mencari klinik menjalankan pengguguran haram.

“Apabila kes (mengandung luar nikah) berlaku, saya antara individu dijadikan rujukan untuk mengenal pasti klinik yang mengenakan kadar bayaran antara RM2,000,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters