Jom Buat Duit

Tuesday 14 August 2012

Mengharap emas di bumi Brazil


CHONG WEI terpaksa berpuas hati dengan pingat perak dalam dua temasya Olimpik berturut-turut. 
 

TIRAI Sukan Olimpik 2012 disingkap secara rasmi di Stadium Olimpik, London kelmarin.
Kontinjen Malaysia mengakhiri cabaran di bumi London dengan berkongsi tangga ke-63 daripada 85 negara yang meraih pingat pada temasya kali ini.
Selain Malaysia, Bulgaria, Estonia, Indonesia, Puerto Rico dan Taiwan turut berkongsi tangga selepas kontinjen negara masing- masing meraih satu pingat pingat perak dan satu gangsa.
Bagi Malaysia, pingat perak diperoleh menerusi jaguh badminton, Datuk Lee Chong Wei dan gangsa disumbangkan oleh ratu terjun, Pandelela Rinong.

Dua pingat yang dipungut melalui acara badminton dan terjun itu menjadikan jumlah pingat Olimpik yang dimenangi Malaysia setakat ini, tiga perak dan tiga gangsa.
Penyertaan Malaysia pada temasya Olimpik kali ini diwakili 30 atlet yang bersaing dalam tujuh acara iaitu memanah, badminton, lumba basikal, akuatik, belayar, menembak dan olahraga.
Pencapaian Malaysia kali ini sama seperti yang dicatat pada di Atlanta 1996 apabila beregu badminton lelaki, Cheah Soon Kit dan Yap Kim Hock memenangi pingat perak dan Rashid Sidek meraih pingat gangsa juga melalui acara badminton.

Pada Olimpik London, Chong Wei meraih pingat perak setelah kalah 21-15, 10-21, 19-21 kepada musuh ketatnya, Lin Dan dari China manakala Pandelela Rinong mencipta sejarah apabila muncul sebagai atlet pertama dari luar acara badminton untuk memenangi pingat gangsa melalui acara 10 meter platform.

Atlet berusia 19 tahun dari Bau, Sarawak itu merupakan wanita pertama yang menyumbangkan pingat Olimpik untuk Malaysia.

Pandelela yang menjadi pembawa bendera kontinjen Malaysia dalam upacara pembukaan Olimpik 2012 pada 27 Julai lalu juga merupakan penyumbang pingat Olimpik termuda untuk Malaysia.
Ketika Malaysia meletakkan sasaran untuk meraih pingat melalui tiga acara iaitu badminton, akuatik dan berbasikal, pelumba sensasi, Mohd. Azizulhasni Awang gagal mencapai tahap yang diharap- kan dan pulang ke tanah air dengan tangan kosong.

Bagaimanapun, kekecewaan Azizulhasni mungkin terubat melalui kejayaannya memperbaiki kedudukan dalam acara pecut, dari- pada tangga kelapan pada Olimpik 2008 di Beijing kepada tangga ketujuh di London.

Dalam acara keirin, Azizulhasni turut memperbaiki kedudukannya daripada tangga ketujuh di Beijing kepada tangga kelima pada tema- sya kali ini.
Pujian juga patut diberi kepada Khairul Anuar Mohamad (memanah), Yu Peng Kean (lawan pedang) dan Heidi Gan (renang maraton wanita) kerana kemampuan mereka mengatasi pencapaian atlet yang mempunyai ranking lebih tinggi, walaupun mereka tidak berjaya ke peringkat akhir.
Bagi atlet memanah, Nur Suryani Mohd. Taibi pula, keadaannya yang sarat mengandung mencipta rekod tersendiri dan tidak menghalangnya untuk mempamerkan kesungguhan ketika mengambil bahagian dalam acara 10 meter Air Rifle.

Walaupun impian untuk memenangi pingat emas tidak kesampaian, namun Ketua Kontijen Malaysia, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid berkata, atlet Malaysia menjadi pesaing utama dalam pemburuan pingat itu, berbeza dengan sebelum ini apabila mereka sekadar berada di pinggiran.
"Mungkin masa belum tiba untuk kita mendapatnya," kata beliau.
Biar apapun alasan yang diberi, meletakkan impian semata-mata tidak memadai.
Kementerian Belia dan Sukan serta Majlis Sukan Negara perlu membuat bedah siasat tentang pencapaian atlet Malaysia sebagai persiapan menghadapi kejohanan antarabangsa selepas ini, termasuk Olimpik 2016 di Rio de Janeiro, Brazil.

Memandangkan Kementerian Belia dan Sukan membelanja- kan RM20 juta untuk program Road to London 2012 bagi mencapai hasrat Malaysia meraih pingat emas pertama Olimpik, maka pihak berkenaan dan Majlis Olimpik Malaysia perlu lebih teliti sebelum memilih atlet kategori B yang tidak mencapai merit untuk bertanding pada Sukan Olimpik.
Sebagai contoh, Norasee- la Khalid (400 meter lari berpagar wanita) dan Lee Hup Wei (lompat tinggi lelaki), yang dipilih Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) untuk mengisi dua kuota bagi acara olahraga, mempamerkan prestasi mengecewakan dan lebih rendah daripada pencapaian terbaik mereka.

Lagipun, Noraseela tidak memperlihat prestasi memberangsangkan tahun ini manakala Hup Wei pula masih belum pulih dari- pada kecederaan.
Namun, kenapa mereka dipilih juga mewakili negara pada Olimpik 2012?
Persatuan sukan juga perlu bersikap tegas dalam memilih pengu- rus pasukan.
Mereka tidak sepatutnya dipilih atas dasar mengikut giliran dan akhirnya hanya menjadi penumpang dalam kontinjen negara.

Bagaimana sekiranya Chong Wei tidak dapat menyertai Olimpik 2016?
Malaysia mungkin hilang harapan untuk memenangi satu pingat, melainkan usaha bersungguh- sungguh dilakukan untuk melahi-r kan atlet baharu yang mampu memenangi pingat.
Jika tidak, Malaysia akan terus berputih mata untuk meraih pingat emas di bumi Rio de Janeiro pada 2016. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters