Jom Buat Duit

Monday 6 August 2012

Bot karam, tujuh warga Indonesia terselamat


TUJUH kru sebuah bot tunda yang karam berjaya diselamatkan pasukan Maritim Malaysia di perairan Teluk Ramunia, Pengerang, Johor semalam.


JOHOR BAHRU - Tujuh kru warga Indonesia sebuah bot tunda berdepan detik cemas lebih dua jam apabila bot yang mereka naiki karam selepas berlanggar dengan sebuah kapal kargo yang bersauh di perairan Teluk Ramunia, Pengerang, awal pagi semalam.

Dalam kejadian pada pukul 5.30 pagi itu, kesemua mangsa yang menaiki bot tunda Sun Fat 3 dan berasal dari Medan, Indonesia itu berjaya diselamatkan oleh pasukan Maritim Malaysia (APMM) pada pukul 8 pagi.

Mereka yang terselamat dikenali sebagai Lalu Hermayadi, 42; Suherman, 34; Fabri Supand Ji, 23; Moktar, 54; Bambang Sumantri, 24; Muhd. Arip, 22; dan Teuku Mohamad Fauzi Rizka, 25.
Ketua Penguat Kuasa Maritim Wilayah Selatan, Laksamana Pertama Maritim Adon Shalan berkata, Pusat Penyelamat Maritim (MRSC) Johor Bahru telah dimaklumkan oleh Pasukan Khas Keselamatan Maritim Singapura yang menerima maklumat mengenai kejadian daripada anak kapal Motor Vessel (MV) Infinite Hope.

"Maklumat yang diperoleh menyatakan bahawa kapal mereka telah dilanggar di bahagian kanan oleh sebuah bot tunda semasa bersauh di perairan Pengerang.
"Akibat dari perlanggaran itu, bot tunda Sun Fat 3 telah dimasuki air dan karam di tempat kejadian sementara tujuh kru yang dibantu oleh sebuah kapal MV Infinite Hope dengan memberikan bantuan rakit serta boya keselamatan," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters