Jom Buat Duit

Wednesday 20 March 2013

Pengganas wanita tawan rumah


PEMANDANGAN di sekitar Kampung Tanjung Labian dan Kampung Tanjung Batu, Lahad Datu yang menjadi tempat pengganas Sulu berkubu sekarang. Kedua-dua kampung tersebut berlatarbelakangkan Laut Sulu yang memisahkan Sabah dengan selatan Filipina.


LAHAD DATU - Seorang penduduk Kampung Tanjung Batu dekat sini melalui saat genting dan menakutkan selama 28 jam apabila dijadikan tebusan selepas rumahnya ditawan 22 pengganas Sulu termasuk dua wanita bersenjatakan senjata api dan parang pada 4 Mac lalu.

Peristiwa mendebarkan yang menentukan hidup atau mati Hamzah Arsan 52, itu berlaku pada pukul 8 pagi apabila dua pengganas wanita memasuki rumahnya ketika insiden pencerobohan di sini yang bermula pada 12 Februari lalu sampai ke kemuncaknya.

Ini kerana, beberapa hari sebelum itu, seramai lapan anggota pasukan keselamatan terkorban dalam pertempuran dengan penceroboh di Kampung Tanduo di sini dan Kampung Srijaya, Semporna manakala musuh yang mati pula seramai 18 orang.

Difahamkan, pengganas wanita itu digambarkan sebagai berbadan sederhana, kusut masai, kelaparan, sentiasa menundukkan muka dan hanya bercakap untuk meminta makanan. Mereka menggunakan bahasa Suluk.

Menceritakan semula kejadian itu, Hamzah berkata, sebaik sampai, dua pengganas wanita bersenjatakan parang tersebut terus naik ke rumahnya mengatakan mereka mahu tidur.
Sumber

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters