Jom Buat Duit

Friday 15 March 2013

36 pengikut Azzimuddie akan didakwa di Filipina


ANGGOTA polis Filipina cuba menghalang seorang penunjuk perasaan yang mendesak pasukan keselamatan Malaysia menghentikan operasi ke atas pengganas Sulu daripada mendekati pagar Kedutaan Malaysia di Manila semalam. 
 

MANILA - Seramai 36 orang pengikut ketua gerombolan pengganas Sulu di Sabah, Azzimuddie Kiram yang ditahan oleh Tentera Laut Filipina selepas melarikan diri dari Sabah pada pagi kelmarin akan didakwa kerana memiliki senjata haram, kata Setiausaha Kehakiman Leila de Lima semalam.
Menurut laporan akhbar Philippine Daily Inquirer, De Lima berkata, 35 orang lelaki dan seorang wanita yang mendakwa sebagai anggota Tentera Kesultanan Sulu itu akan dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan tersebut.

"Mereka boleh dikenakan tuduhan kerana memiliki senjata api dan senjata berbahaya," kata De Lima pada satu sidang media di Istana Malacanang.

Ketika mengulas kritikan yang mendakwa pemerintah bertindak menfailkan pertuduhan terhadap para pengikut itu dengan cepat berbanding membantah layanan tidak berperikemanusiaan oleh Malaysia terhadap warga Filipina, de Lima berkata: "Kumpulan itu telah melakukan tindakan menyalahi undang-undang dan perbuatan jenayah menyebabkan kita tidak boleh mengetepikan mereka."

Kelmarin, dua buah bot peronda Tentera Laut Filipina berjaya memintas dua bot yang membawa 36 pengikut Azzimuddie termasuk seorang wanita yang memasuki perairan Filipina dari Sabah.
Ketika pemeriksaan, kedua-dua bot itu didapati membawa sejumlah senjata api termasuk M16 dan senapang patah.

Salah seorang penumpang turut dilaporkan cedera.
De Lima berkata, semua penumpang memperkenalkan diri mereka sebagai Tentera Kesultanan Sulu.
Bot peronda tentera laut Filipina memintas sebuah bot yang membawa 18 orang penumpang termasuk seorang wanita di perairan Pulau Omapoy kira-kira pukul 6.35 pagi.
Kira-kira sejam selepas itu sebuah bot lagi yang membawa 18 penumpang dipintas di perairan Pulau Andulingan.

Mereka melarikan diri dari Sabah selepas berlaku pertempuran antara pasukan keselamatan dengan para pengikut Azzimuddie yang merupakan adik Jamalul Kiram III.
Pertempuran itu berlaku selepas para pengganas Sulu tersebut menceroboh Sabah pada 12 Februari lalu dengan alasan untuk menuntut tanah nenek moyang Kesultanan Sulu.
Namun, Azzimuddie bukan antara yang ditahan.
Menurut De Lima, beliau tidak tahu sama ada pegawai penyiasat memperoleh sebarang maklumat mengenai kedudukan Azzimuddie.

"Daripada semua petunjuk itu, mereka kemungkinan adalah saki-baki pengikut ke Sabah dan selepas diserang pasukan keselamatan Malaysia mereka pulang ke sini," katanya.
Kesemua mereka kini ditempatkan di sebuah kem tentera laut di bandar Panglima Sugala di Tawi-Tawi dan disoal siasat oleh para pegawai Biro Siasatan Kebangsaan dan polis. - Agensi

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters