Jom Buat Duit

Thursday 31 January 2013

Shah Rukh Khan perjelas komen kontroversinya

MUMBAI - Bintang Bollywood, Shah Rukh Khan bertegas dia 'selamat dan gembira' di India dalam usahanya untuk menamatkan kontroversi berhubung artikel tentang pengalamannya sebagai orang Islam di negara ini.
India mempunyai majoriti penduduk beragama Hindu.

Artikel yang disiarkan dalam majalah Outlook Turning itu dihasilkan oleh pelakon tersebut.
Dalam artikel itu, Shah Rukh mendakwa pemimpin-pemimpin politik menjadikannya sebagai simbol tentang semua perkara buruk dan yang tidak patriotik mengenai orang Islam di India.

Artikel berkenaan mendorong pengasas kumpulan Lashkar-e-Taiba, Hafiz Saeed mempelawa Shah Rukh tinggal di Pakistan jika dia berasa tidak selamat hidup di India.

Kelmarin, Menteri Dalam Negeri Pakistan, Rehman Malik turut campur tangan dengan menggesa India agar melindungi keselamatan Shah Rukh sekali gus mencetuskan bantahan daripada Setiausaha Dalam Negeri India, R. K. Singh.

"Kita berupaya menjaga keselamatan rakyat kita, lebih baik beliau (Rehman) mengambil berat tentang keselamatan warganya (Pakistan)," kata Singh.


Bagi meredakan keadaan, Shah Rukh dalam kenyataan balasnya kepada media kelmarin menegaskan bahawa komennya dalam majalah berkenaan telah disalah tafsir.
"Tiada satu bahagian pun dalam artikel itu yang menyatakan atau membayangkan saya berasa tidak selamat, terganggu atau bermasalah tinggal di India," jelasnya.

"Saya mahu memberitahu kepada mereka yang memberikan nasihat tanpa diminta bahawa kami di India berasa amat selamat dan gembira. Kami memiliki kehidupan demokratik, bebas dan sekular," tambah aktor tersebut.

Shah Rukh yang melonjak popular menerusi filem pecah panggung, Dilwale Dulhania Le Jayenge sebelum ini pernah menjadi sasaran kecaman parti politik Shiv Sena.
Parti politik Hindu berhaluan kanan itu kerap memainkan sentimen anti-Islam dan anti-Pakistan. - Agensi

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters