Jom Buat Duit

Friday 25 January 2013

Gadis dirogol polis

Sumbawa: Kegiatan harian di bandar Sumbawa Besar di sini, kembali normal selepas, sehari selepas rusuhan meletus hingga memusnahkan dua pasar mini, dua kediaman, sebuah hotel dan sebuah tempat beribadah.

Keganasan di wilayah Nusa Tenggara Barat itu turut menyebabkan kira-kira 2,216 penduduk keturunan Bali hilang tempat tinggal.

“Keadaan kembali normal. Penduduk sudah mula menjalankan kegiatan harian mereka seperti biasa,” kata jurucakap polis Nusa Tenggara Barat, Sukarman Husein.
Menurutnya, berikutan kejadian itu, 816 anggota polis dikerah untuk menguasai kawasan terjejas dan menghalang keganasan merebak.

Rusuhan dilapor berlaku berikutan kematian Aryati, 30, yang didakwa dirogol dan didera oleh teman lelakinya, Gede Eka Suarjana, anggota polis berusia 21 tahun yang berkhidmat dengan pasukan polis Sumbawa.

Sementara itu, polis berkata, Aryati terbunuh dalam kemalangan jalan raya ketika membonceng motosikal bersama Suarjana.
Selasa lalu, anggota keluarga Aryati dan beberapa pelajar Universiti Samawa mengadakan perhimpunan di Balai Polis Sumbawa, meminta pihak berkuasa menjelaskan punca kematiannya.

Tidak puas hati dengan penjelasan polis, mereka bertindak untuk merusuh.
Sukarman menggesa penduduk supaya tidak mudah terpengaruh dan membiarkan polis menyiasat kejadian itu menurut undang-undang. - Jakarta Post

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters