Jom Buat Duit

Monday 13 August 2012

Jari melayang

KUALA TERENGGANU: “Saya panik apabila melihat jari tengah terputus dan melayang manakala jari telunjuk pula terkulai akibat letupan mercun,” kata Mohd Badri Safie, 14, yang kehilangan dua jari tangan kanannya akibat terkena letupan mercun bola, Khamis lalu.
Anak ketiga daripada enam beradik yang tinggal di Kampung Pulau Serai, Dungun ketika ditemui di Wad Ortopedik Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini, berkata, dalam kejadian jam 8 malam itu dia bersama dua rakan dalam perjalanan ke surau dan berhenti di tepi jalan untuk membakar mercun bola.

Menurutnya, dia tidak menduga keseronokan mereka bertiga berakhir duka apabila dia gagal melepaskan mercun yang dicucuh itu menyebabkan mercun berkenaan meletup dalam genggaman tangan kanannya.
“Kami bertiga sudah merancang bermain mercun bola sebelum ke surau dan rakan akan membawanya untuk kami.

“Ketika saya membakar mercun bola terakhir, sumbu mercun itu membakar terlalu cepat sehingga saya tidak sempat melontarnya.

“Sebaik letupan kuat, saya terkejut melihat jari tengah putus dan hilang manakala jari telunjuk terkulai lalu meminta rakan membawa saya ke surau untuk bantuan,” katanya.
Pelajar tingkatan dua Sekolah Menengah Kebangsaan Pulau Serai itu berkata, dia tidak sempat mencari serpihan jari yang terputus itu kerana sibuk berusaha menghentikan darah yang berterusan mengalir.

Menurutnya, sebaik dibawa ke rumah, bapanya membawa dia ke Hospital Dungun sebelum dirujuk ke HSNZ untuk rawatan lanjut.
Sementara itu bapanya, Safie Khalid, 45, yang bekerja sebagai tukang rumah berkata, dia sebak melihat jari tengah anak ketiganya itu putus dan doktor terpaksa memotong jari telunjuk yang hancur bagi mengelak jangkitan kuman.

“Mungkin kejadian ini memberi pengajaran kepadanya supaya lebih berhati-hati,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters