Jom Buat Duit

Friday, 15 February 2013

Anuar Zain tak mencari cinta

SESI fotografi pada lewat petang Rabu beberapa minggu lalu berlangsung jaya dalam suasana yang santai. Imej Anuar Zain yang selama ini cukup sinonim dilihat serius dikuis ke tepi dan dibiarkan penyanyi bersuara lunak itu bermain dengan karakter keanak-anakan pula.
Kata Anuar sebelum perbualan dilanjutkan, fotografi santai yang membongkar sifat nakal dan manja sebegini merupakan pengalaman pertamanya sejak menjadi penyanyi selama lebih 30 tahun.

Satu kelana yang panjang bagi seorang penghibur sejati untuk mengabadikan diri kepada kerjayanya namun bagi Anuar kecintaannya dalam muzik ibarat sebuah perkahwinan yang menuntut kesetiaan.
"Saya sudah berkahwin dengan karier saya selama 30 tahun, ada bahagia ada gundah. Hakikatnya kemanisan itu tidak datang tanpa bersakit-sakit dulu," luah butir katanya bersimpul senyum.

Menjawab soalan nakal yang ditanyakan berkenaan cinta jawab Anuar dia masih solo. Katanya: "Buat masa sekarang saya masih bersendirian, biar ditemukan cinta jangan kita mencari cinta."
Jawapan diplomasi yang sering dilontarkan Anuar apabila ditanya mengenai cinta itu dibiarkan seketika kerana ciri-ciri itu sebenarnya melengkapkan diri seorang Anuar.
Pastinya dia mempunyai percaturan tersendiri.

Menjaga nilai eksklusif dan dilihat seorang yang mahukan kesempurnaan dalam setiap tingkah, Anuar menegaskan prinsipnya bekerja barangkali berbeza dengan penyanyi lain.
"Saya tidak membuat kerja sembarangan apatah kalau kerja itu tidak sesuai dengan saya. Harus ada rasa keselesaan dengan situasi baru yang diambil terutama apabila ia melibatkan imej dan usia saya.
"Saya memilih sesuatu bukan untuk karier semata-mata bahkan lebih kepada kehidupan. Terlebih publisiti bisa membunuh karier sendiri," jelas Anuar.

Tidak seperti penyanyi lain, Anuar memiliki pendirian sendiri untuk tidak terlalu terbuka membicarakan soal peribadi dan memperuntukkan sedikit ruang privasi buat dirinya.
"Material itu tidak penting, yang penting adalah kerja dan nyanyian saya. Saya takut dikategorikan sebagai seorang yang menunjuk-nunjuk dan kerana itu saya meletakkan batas-batas tertentu untuk dikongsikan mengenai diri saya.

"Kalau dikatakan saya seorang yang introvert, rasanya tidak kerana saya juga sering keluar dan melepak bersama kawan-kawan saya," kata pelantun lagu Ajari Aku itu.
Anuar juga mengajar dirinya untuk tidak menjadikan laman sosial sebagai medium berinteraksi dengan peminat, kerana baginya laman sosial bersifat kasar, tajam dan kejam.
"Tidak dinafikan Twitter, Facebook dan Instagram itu penting tapi ia menjadikan komunikasi dengan peminat itu nampak negatif.

"Saya melihat internet antaranya boleh menjatuhkan orang jika tidak dimanfaatkan sebaik mungkin. Saya lebih selesa berinteraksi secara terus dengan peminat maka orang tidak akan manipulasi perkara yang positif," ujar Anuar yang kini baru membuka laman sosial Twitter, Anuar Zain Network.

Anuar turut berkongsi rahsia mengekalkan aura dan popularitinya selama lebih tiga dekad. Dia berpegang kepada empat prinsip dalam kerjayanya.
"Pertama, hubungan kita dengan kerjaya, membahagiakan orang sekeliling dan peminat yang saya lihat paling penting, kemudiannya berkerja dengan ikhlas dan akhir sekali menjaga hubungan dengan media.

"Selain itu perlu ringan mulut dan rajin sedikit untuk bertegur sapa biar dengan orang yang tidak dikenali. Orang pasti akan lebih menghargai kita," ungkapnya.
Melihat kekuatan seseorang artis adalah sokongan peminatnya, Anuar juga percaya akan kuasa keikhlasan. Ujarnya: "Insya-Allah rezeki akan datang kalau kita melakukan sesuatu perkara dengan ikhlas."
kosmo.com.my

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)