Jom Buat Duit

Friday 5 October 2012

Lindsay hadapi hukuman mati

DENPASAR: Seorang wanita Britain didakwa di sebuah mahkamah Indonesia semalam atas pelbagai tuduhan dadah, termasuk menyeludup kokain ke pulau peranginan Bali. Dia bakal berdepan hukuman mati jika disabitkan bersalah.
Lindsay June Sandiford ditahan Mei lalu sejurus tiba dengan penerbangan dari Bangkok di Lapangan Terbang Denpasar selepas kastam menemui 4.79 kilogram kokain dalam beg pakaiannya. “Defendan melanggar undang-undang Indonesia dengan menyeludup dadah diklasifikasikan haram di bawah kategori pertama ke dalam negara ini,” kata pendakwa raya Lie Putra Setiawan kepada mahkamah daerah Denpasar.
Undang-undang Indonesia membahagikan dadah kepada tiga kategori. Kategori pertama menyenaraikan dadah yang disifatkan sangat bahaya, termasuk kokain, heroin dan methamphetamine.
“Kesalahan ini membawa kepada hukuman maksimum iaitu hukuman mati,” kata Lie Putra kepada wartawan selepas sidang mahkamah.
Lindsay June yang turut berdepan tuduhan memiliki dan menjual dadah menutup mukanya dengan sehelai kain ketika dia melepasi puluhan wartawan untuk memasuki kamar mahkamah.
Dia muncul bersama seorang penterjemah sambil berkata, dia tidak diberikan akses untuk mendapatkan peguam di penjara dan meminta lebih masa untuk mendapatkan seorang peguam.

Panel juri meneruskan sidang selepas menunda sesi pendakwaan minggu lalu atas sebab sama, tetapi berkata, mereka akan melantik seorang peguam bela untuk sesi berikutnya. Dadah yang ditemui dalam beg pakaian itu dianggar bernilai AS$2.5 juta (RM7.64 juta) di jalanan. - AFP


No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters