Jom Buat Duit

Monday 25 May 2015

Menyamar pelarian Rohingya

MYANMAR. Ketua Tentera Myanmar mendakwa segelintir pelarian yang kini mendapatkan perlindungan di Malaysia dan Indonesia dipercayai berpura-pura menjadi penduduk Rohingya.

Menurut laporan AFP, "Kebanyakan daripada mereka adalah pelarian dari Bangladesh. Mereka sanggup menyamar sebagai pelarian Rohingya kerana mahu mendapat bantuan daripada Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR)," kata Jeneral Min Aung Hlaing.

Menurutnya lagi, pihak terlibat perlu menyiasat identiti dan negara asal kumpulan pelarian terbabit sebelum menuding jari ke arah Myanmar yang kini berdepan kritikan masyarakat antarabangsa kerana didakwa gagal memberi perlindungan kepada etnik Rohingya.

Dalam perkembangan berkaitan, Malaysia dan Indonesia mengesahkan sebuah pusat perlindungan sementara akan diwujudkan untuk menempatkan kumpulan pelarian terbabit.

Rabu lalu, kerajaan Gambia menawarkan untuk memberi perlindungan kepada kesemua pelarian Rohingya sebagai usaha untuk meringankan penderitaan penduduk Islam terbabit.

Negara miskin di Afrika Barat itu turut bersedia untuk mewujudkan kem pelarian khas untuk kumpulan pelarian tersebut, namun ia hanya boleh direalisasikan jika mendapat sokongan dan bantuan daripada masyarakat antarabangsa.  Sinar Harian

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters